PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22), ok. 2005

Jest to pierwszy w Polsce wiatrakowiec budowany pod nadzorem ULC. Jako napęd zastosowano silnik Subaru EA 82 o mocy 81 kW. Kabina CBJ-22 otrzymała układ tandem. Pasażer siedzi w środku ciężkości, przez co nie zmieniają się charakterystyki wyważeniowe wiatrakowca, w zależności od tego czy lecą nim dwie osoby czy jedna. Pod fotelem pasażera umieszczony jest zbiornik paliwa, dzięki czemu wyważenie jest stałe podczas lotu.
Głowicę i wirnik o średnicy 10 m produkcji kanadyjskiej zaadaptowano z wiatrakowca RAF 2000. Mechanizm prerotacji składa się z przekładni pasowej- klinowej, sprzęgła załączanego z kabiny oraz wałka kardana z przekładnią kątową. Mechanizm ten może rozkręcić wirnik do ok. 170 obr/min. Największą sztuką podczas budowy było wykonanie oszklenia kabiny, a dokładnie ręczne wyprofilowanie szyb.
Pierwsze próby naziemne wiatrakowiec przeszedł prawdopodobnie w 2003 r. W następnym roku był prezentowany podczas 10 Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych im. Józefa Gorszczyńskiego (23- 25.07.2004 r.). Zajął wówczas pierwsze miejsce w konkursie na najlepszą konstrukcję amatorską. Podczas Zlotu nie latał, ponieważ nie było przepisów umożliwiających jego zarejestrowanie i wykonywanie lotów.
Został oblatany prawdopodobnie 27.06.2005 r.
Zbudowane zostały 2 egz. Jeden z nich został zakupiony przez Marka Szponder i Marka Żmudzińskiego. Jego podzespoły zostały wykorzystane przy budowie wiatrakowca Szponder-Żmudziński "Twister". Drugi egzemplarz używany był dłużej, jednak w 2019 r. nie wykonywał już lotów.
Silnik- Subaru EA 82 o mocy 81 kW (110 KM).
Dane techniczne CBJ-22 (wg [1]):
Prędkość max- 160 km/h.
Galeria
Źródło:
[1] Peczka R. "Turbia- strzał w dziesiątkę". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004.[2] Jacek Chrolenko. www.youtube.com.
[3] Mikołaj Lech - informacje.