PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22), ok. 2005

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Wiatrakowiec PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22) prezentowany podczas 10 Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (23- 25.07.2004 r.). (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004).
Wiatrakowiec PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22) został zbudowany prawdopodobnie w latach 2000- 2003. Jego właścicielem i pomysłodawcą jest Roman Pio­trowski, natomiast budowniczym Bogusław Chrolenko.

Jest to pierw­szy w Polsce wiatrakowiec budowa­ny pod nadzorem ULC. Jako napęd zastosowano silnik Subaru EA 82 o mocy 81 kW. Kabina CBJ-22 otrzymała układ tandem. Pasażer siedzi w środku ciężkości, przez co nie zmieniają się charakterystyki wyważeniowe wia­trakowca, w zależności od tego czy le­cą nim dwie osoby czy jedna. Pod fotelem pasażera umieszczony jest zbiornik paliwa, dzięki czemu wywa­żenie jest stałe podczas lotu.

Głowicę i wirnik o średnicy 10 m produkcji kanadyjskiej zaadaptowano z wiatra­kowca RAF 2000. Mechanizm prerotacji składa się z przekładni pasowej- klinowej, sprzęgła załączanego z ka­biny oraz wałka kardana z przekład­nią kątową. Mechanizm ten może rozkręcić wirnik do ok. 170 obr/min. Największą sztuką podczas budowy było wyko­nanie oszklenia kabiny, a dokładnie ręczne wyprofilowanie szyb.

Pierwsze próby naziemne wiatrakowiec przeszedł prawdopodobnie w 2003 r. W następnym roku był prezentowany podczas 10 Stalowowolskiego Zlotu Amatorskich Konstrukcji Lotniczych im. Józefa Gorszczyńskiego (23- 25.07.2004 r.). Zajął wówczas pierwsze miejsce w konkursie na najlepszą konstrukcję amatorską. Podczas Zlotu nie latał, ponieważ  nie było przepisów umożli­wiających jego zarejestrowanie i wyko­nywanie lotów.

Został oblatany prawdopodobnie 27.06.2005 r.

Zbudowane zostały 2 egz. Jeden z nich został zakupiony przez Marka Szponder i Marka Żmudzińskiego. Jego podzespoły zostały wykorzystane przy budowie wiatrakowca Szponder-Żmudziński "Twister". Drugi egzemplarz używany był dłużej, jednak w 2019 r. nie wykonywał już lotów.

Silnik- Subaru EA 82 o mocy 81 kW (110 KM).

Dane techniczne CBJ-22 (wg [1]):
Prędkość max- 160 km/h.

Galeria

  • Wiatrakowiec PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22) na lotnisku. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Zespół napędowy wiatrakowca. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Wiatrakowiec PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22) w locie. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).
  • Wiatrakowiec PolishCopter CBJ-22 (Autogiro CBJ-22) w locie. (Źródło: Козярчук Л. Л. ”Історія розвитку легкого автожира у світлинах (1933- 2015)”).

Źródło:

[1] Peczka R. "Turbia- strzał w dziesiątkę". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 8/2004.
[2] Jacek Chrolenko. www.youtube.com.
[3] Mikołaj Lech - informacje.
blog comments powered by Disqus