Feyral lotnia, 1933

Amatorska lotnia- szybowiec. Polska.
Karol Feyral przygotowuje się do historycznego lotu na swojej lotni z Jaworzyny Krynickiej. (Źródło: Copyright Bogusław Pawlikowski).

W 1933 r. Karol Feyral zakupił plany niemieckiej lotni dwupłatowej Fledermaus, którą zbudował wprowadzając modyfikacje. Zamiast materiałów podanych w dokumentacji zastosował bardziej dostępne, np. pręty świerkowe i sosnowe, użył linek stalowych do usztywnienia konstrukcji, zamiast drutów oraz na pokrycie inną tkaninę niż zalecana. W wyniku obniżył masę własną lotni z 32 do 28 kg.

Pierwsza próba startu skończyła się uszkodzeniem lotni i poturbowaniem pilota. Dalsze próby startu z nóg przeprowa­dzał w 1933 r. z Małej Jaworzyny, lecz uzyskiwał tylko krótkie skoki. Wówczas podjął próbę startu na nartach. W tym celu wykonał narty o wymiarach 1 x 0,2 m. 10.12.1933 r. starując na nartach z Jaworzyny Krynickiej (700 m n.p.m.) w Beskidzie Sądeckim, wykonał lot o długości 2 km. Po tym doświadczeniu opanował start z nóg z rozbiegiem, uzyskując dłuższe loty.

W 1934 r. jeden z lotów zakończył się kompletnym rozbiciem lotni na drzewie, z powodu gwałtownego porywu wiatru. Lotni nie udało się ściągnąć i jej szczątki można było zobaczyć wiele lat po wojnie.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy dwupłat.
Płaty dwudźwigarowe, prostokątne ze ściętymi końcami, kryte jednostronnie. Zebra z giętych listew. Usterzenie mocowane na czterech prętach. Usterzenie wysokości 1,5 x 1,5 m. Usterzenie pionowe 1,2 x 0,8 m.

Dane techniczne Feyral lotnia (wg [3]):
Rozpiętość górnego płata- 7,0 m, rozpiętość dolnego płata- 5,0 m, długość- 4,0 m, wysokość- 1,7 m, powierzchnia nośna- ok. 15,0 m2.
Masa własna- 28 kg, masa użyteczna- 67 kg, .asa całkowita- 95 kg.

Źródło:

[1] Stafiej W. ”Lotniarstwo”. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978.
[2] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[3] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.
blog comments powered by Disqus