Fantasy Air "Cora" / "Allegro 2000", 1995
("Allegro 2007", "Arius F")
Projekt samolotu ultralekkiego "Cora" przeznaczonego do seryjnej produkcji był konsekwencją zbieranego przez parę lat doświadczenia z eksploatacji jego poprzednika- samolotu amatorskiego "Jora". Oba skonstruował inż. Oldrich Olsansky.
Samolot "Jora"- rozpowszechniany w postaci planów do samodzielnej budowy powstał w liczbie ok. 25 egz., zbudowanych przez indywidualnych konstruktorów- amatorów Jeden z nich prezentowany był w 1997 r. na zlocie w Oleśnicy, gdzie zdobył II nagrodę w konkursie na wykonanie samolotu amatorskiego.
Zainteresowanie samolotem "Jora" natchnęło konstruktora do opracowania jej wersji rozwojowej o większym komforcie i lepszych osiągach. Tak powstał samolot "Cora".Modyfikacja objęła zwiększenie długości i szerokości kabiny, oraz zwiększenie wydłużenia skrzydła poprzez zmianę jego obrysu z prostokątnego na prostokątno- trapezowy. Skrzydła (zastrzałowe) budowane są w technologii metalowej- półskorupowej lub tradycyjnej, ze spływem krytym płótnem. Pierwszy lot tego samolotu odbył się w 1995 r. Samolot posiada bardzo dobre własności w locie, jest łatwy i przyjemny pilotaż oraz bardzo ekonomiczny w eksploatacji. Producentem samolotu jest firma Fantasy Air s.r.o.. W czerwcu 1996 r. samolot uzyskał certyfikat Leteckej Amaterskej Asocjacji w kategorii samolotów ultralekkich do 450 kg masy startowej. Produkowany był również wariant "Cora Legato".
Wersja samolotu "Cora" ze skrzydłem prostokątnym otrzymała nazwę "Allegro 2000".
Wersja ”Allegro SW”.
Wersja ”Allegro 2007” jest następcą ”Allegra 2000”, ma unowocześniony wygląd i szereg zmian konstrukcyjnych, które pozwalają na pełne wykorzystanie właściwości samolotu przez początkujących pilotów. Zwiększono kabinę pilota. Klasyczne instrumenty nawigacyjne zastąpiły częściowo panele LCD. Zmodyfikowano kadłub aby uzyskać lepsze właściwości aerodynamiczne. Zwiększono pojemność zbiorników paliwa z 55 do 63 l. Istnieje możliwość zamontowania także dodatkowego 40-litrowego zbiornika w skrzydłach. Zmieniono konstrukcje usterzenia ogonowego. Wariant ”Allegro 2007 KIT” to samolot do samodzielnego montażu. Zawiera wszystkie potrzebne materiały do budowy samolotu, dokładne plany i rysunki niezbędne do montażu. Nitowane podzespoły jako skrzydło i stery są już z 75% gotowe. Zestaw KIT nie jest przeznaczony dla klientów europejskich. ”Allegro 2007 KIT” nie zawiera: silnika, łoża silnika, śmigła, przyrządów lotniczych i przyrządów silnika. Wariant ”Allegro Hobby” to zestaw do samodzielnego montażu. Jest prawie kompletnym samolotem, do którego trzeba zabudować silnik, przyrządy i pomalować.
Wersja pływakowa samolotu ”Allegro” nosi nazwę ”Arius F”. Posiada wzmocnioną konstrukcję oraz większą masę- 520 kg. Zastosowano pływaki kanadyjskie Full Lotus 1220. Jest certyfikowana w klasie Experimental w Finlandii. Do 2010 r. wyprodukowano 8 egz. tego samolotu.
Do 2010 r. wyprodukowano ponad 200 egz. samolotów ”Allegro” wszystkich wersji.
W Polsce.
W 2009 r. znajdował się w Polsce samolot "Cora", który zarejestrowany był w Czechach. W 2013 r. użytkowany był prywatny samolot "Cora" (OK-FUA 01), który stacjonował na lotnisku w Kłobucku.
Samoloty Fantasy Air ”Allegro 2000” i ”Allegro 2007” oferowane są na polskim rynku przez firmę LZ. W 2018 r. użytkowany był samolot "Allegro 2000" o znakach SP-SAAL.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej, kompozytowo- metalowej.
Skrzydło metalowe, jednodźwigarowe z dźwigarkiem pomocniczym do którego są mocowane klapy. Skrzydła prostokątno- trapezowe posiadają lotki w części trapezowej oraz klapy w części prostokątnej. Wersja z płatem prostokątnym posiada klapolotki na całej rozpiętości. Klapy mogą być napędzane mechanicznie lub elektrycznie. Skrzydło posiada profil UA-2 stosowany w samolotach ultralekkich.
Kadłub ma konstrukcję skorupową zbudowaną z kompozytu szklano- epoksydowego, ze sklejkowymi wręgami. W części centralnej posiada kratownicę spawaną z rur stalowych. Kabina dwumiejscowa w układzie miejsc obok siebie, zakryta.
Usterzenie poziome ma układ T, i jest wykonane w technologii metalowej. Usterzenie pionowe jest wykonane z kompozytu.
Podwozie trójkołowe z przednim podparciem. Kółko przednie jest sterowane, koła główne są wyposażone w hamulce. Amortyzację stanowią krążki gumowe.
Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pilotażowych. Opcjonalnie firma instaluje system ratowniczy Junkers odpalany nabojem gazowym.
Silnik- Rotax 912 UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912 SUL o mocy 74 kW (100 KM).
Dane techniczne ”Allegro 2000” (wg [2]):
Rozpiętość- 10,8 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 11,4 m2.
Masa własna- 282-285 kg, masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 220 km/h, prędkość przelotowa- 160 km/h,prędkość przeciągnięcia- 64 km/h, wznoszenie- 5 m/s, zasięg- 650 km.
Dane techniczne ”Allegro SW” (wg [2]):
Rozpiętość- 9,6 m, długość- 6,1 m, wysokość- 2,0 m, powierzchnia nośna- 11,5 m2.
Masa własna- 262-280 kg, masa startowa max- 450 kg.
Prędkość max- 190 km/h, prędkość przelotowa- 140 km/h,prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 4,5 m/s, zasięg- 600 km.
Galeria
Źródło:
[1] Reklama. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.
[2] LZ- przedstawiciel czeskiego przemysłu lotniczego w Polsce.
[3] Paweł Kotasiński - informacje.
[4] Dermisek M. "Cora dla amatora". Przegląd Lotniczy Aviation International nr 9/1997.