Danex (LAMCO) "EuroCub", 2001

Ultralekki samolot sportowy. Węgry.
Ultralekki samolot sportowy LAMCO "EuroCub" Mk IV. (Źródło: Per Danielsson via "Wikimedia Commons").
Projekt samolotu LAMCO ”EuroCub” został opracowany w węgierskiej firmie Danex Engineering Kft w Nyiregyhaza na przełomie lat 1990- tych i 2000- nych. Wg [7]- nazwa firmy brzmiała Light Aircraft Manufacturing Company (LAMCO). Jego konstrukcja została oparta na bazie kultowego amerykańskiego samolotu Piper J-3 "Cub". Jednak pierwotny projekt został znacznie zmodyfikowany. Samolot został opracowany zgodnie z wymaganiami dotyczącymi budowy samolotów ultralekkich. Wg [3]- samolot produkowany by na licencji kanadyjskiej.

W porównaniu z samolotem Piper J-3 "Cub" całkowicie zmodyfikowano kabinę załogi, fotele pilota i pasażera znajdują się obok siebie, a nie jak w J-3 "Cub"- w układzie tandem. Dzięki temu uległa zmniejszeniu długość kadłuba samolotu, ponadto tylną część kabiny samolotu można było wykorzystać jako bagażnik lub przedział transportowy. Wadą samolotu jest bardzo ograniczona max masa użyteczna- przy masie własnej samolotu ok. 270 kg może zabrać 180 kilogramów ładunku na pokład (uwzględniając przy tym masę pilota), co nie spełniało oczekiwań większości klientów. Samolot mógł być z powodzeniem wykorzystywany do szkolenia pilotów.

Standardowym silnikiem był Rotax 912UL o mocy 59 kW. Na życzenie klienta można było stosować mocniejszy zespół napędowy Rotax 912ULS o mocy 74 kW, który zapewniał wzrost osiągów samolotu.

Prototyp LAMCO "EuroCub" wykonał pierwszy lot w 2001 r. Po czym niemal natychmiast został skierowany do produkcji seryjnej, która jednak nie trwała zbyt długo. Przyczyną zakończenia produkcji było małe zainteresowanie klientów- ultralekki samolot nie pozwalał na efektywne wykorzystanie wszystkich jego możliwości. Dodatkowo jego wysoka cena sprawiła, że nie  był konkurencyjny zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym.

Ponieważ zewnętrznie samolot jest podobny do amerykańskiego Piper "Cub", przez pilotów nazywany był "Puszta- Piper". Wg ich opinii latał on lepiej i taniej niż jego starszy brat Piper "Cub"

W Polsce.

W połowie lat 1990- tych Witold Mrozowski, mieszkający w Finlandii, wraz z małą grupą kolegów założył prywatny aeroklub Saariston Ilmailukerho (dosłownie Archipelagowy Aeroklub) położony na lotnisku nieopodal Turku. W 1997 r. aeroklub posiadał 2 samoloty LAMCO "EuroCub" Mk.I i Mk.II. W planach był zakup trzeciego egzemplarza, tym razem wyposażonego w podwozie pływakowe. Samoloty używane były do lotów rekreacyjnych, turystycznych, jako szkolne oraz do holowania reklam i szybowców jednomiejscowych.

W dniu 1.01.2006 r. w polskiej ewidencji statków powietrznych znajdował się 1 samolot Danex ”EuroCub" Mk. IV o znakach SP-SYSF.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej.
Skrzydła wykonane z duraluminium (2 dźwigary, żebra, jak również krawędź natarcia), pokrycie tkaniną syntetyczną Ceconite.
Kadłub o konstrukcji kratownicowej, spawany z rur stalowych. Pokryciem tkaniną Ceconite. Kabina zakryta, miejsca załogi obok siebie.
Usterzenie w układzie klasycznym. Konstrukcja stateczników i sterów wykonana z rur stalowych, pokrycie tkaniną Ceconite.
Podwozie klasyczne stałe. Wyposażone w hamulce hydrauliczne. W samolocie może być stosowane podwozie pływakowe lub narty.

Wyposażenie- ogrzewanie kabiny.
Instalacje: elektryczna, hydrauliczna.

Silnik
- Rotax 912UL o mocy 59 kW (80 KM) lub Rotax 912ULS o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne "EuroCub" Mk. II (wg [3]):
Rozpiętość- 10,27 m, powierzchnia nośna- 15,1 m2.
Masa własna- 265- 275 kg, masa startowa dopuszczalna- 450 kg.
Prędkość dopuszczalna- 204 km/h, prędkość max- 150 km/h, prędkość przelotowa- 135 km/h, prędkość przeciągnięcia- 65 km/h, wznoszenie- 4,1- 5 m/s, doskonałość w locie ślizgowym przy prędkości 75 km/h- 8, czas lotu przy załodze dwumiejscowej- 4 h, czas lotu przy załodze jednomiejscowej- 6 h.

Dane techniczne "EuroCub" Mk. IV (wg [7]):
Rozpiętość- 9,55 m, długość- 5,7 m, wysokość podczas postoju na ziemi- 2,11 m, wysokość podczas postoju na ziemi- 2,17 m, powierzchnia nośna- 14,0 m2.
Masa własna- ok. 270 kg, masa użyteczna- ok. 180 kg, masa startowa dopuszczalna- 450 kg.
Prędkość dopuszczalna- 204 km/h, prędkość max- 167 km/h, prędkość przelotowa- 125 km/h, prędkość przeciągnięcia- 61 km/h.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[3] Mrozowski W. "Euro Cub 912. Dlaczego właśnie ten ?" Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1997.
[4] Mrozowski W. "Się lata- po fińsku" Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 10/1997.
[5] Mrozowski W. "Ultralekki aeroklub" Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997.
[6] Avia.pro - портал по авиации №1.
[7] "Pilot's operating handbook (Swedish)". 2002 r.
blog comments powered by Disqus