Embraer EMB-175, 2003
(EMB-170-200)

Samolot pasażerski. Brazylia.
Samolot komunikacyjny Embraer EMB-175, nr rejestracyjny SP-LIB, w barwach Polskich Linii Lotniczych ”Lot”. (Źródło: Andrzej Szewczyk- ”szewo.com”).

W 1997 r. firma Embraer zaprezentowała projekt nowej maszyny komunikacji lokalnej oznaczony Embraer EMB-170. Pierwotnie samolot ten miał być przedłużoną wersją Embraer ERJ-145. W 1999 r. rozpoczęto prace nad samolotem, oznaczonym początkowo jako ERJ-170. W odróżnieniu od ERJ-145, w którego konstrukcji wykorzystano elementy kadłuba turbośmigłowego EMB-120, ERJ-170 miał zostać opracowany od podstaw. Wraz z modelem ERJ-170 powstała cała rodzina samolotów o różnych pojemnościach: od 70-miejscowego ERJ-170, poprzez 98-miejscowego Embraer ERJ-190-100 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-190), aż do mieszczącego 108 pasażerów Embraer EMB-190-200 (później otrzymał symbol Embraer ERJ-195). Dodatkowo opracowywano jeszcze jeden samolot- 78-miejscowy Embraer ERJ-175.

Równolegle z samolotem Embraer EMB-170 wytwórnia prowadziła prace nad przedłużoną wersją samolotu, która ze względów marketingowych otrzymała oznaczenie EMB-175. W rzeczywistości wariant ten występuje we wszystkich oficjalnych dokumentach jako Embraer EMB-170-200 i od swojego poprzednika różni się długością kadłuba oraz ciężarami. Pierwszy prototyp wersji EMB-170-200 oblatany został 14.06.2003 r., drugi 7.08.2003 r.

Rodzina EMB-170/EMB-190 okazała się na rynku lotniczym prawdziwym hitem. Do końca czerwca 2006 r. uzyskano 455 potwierdzonych zamówień oraz 442 opcje na rodzinę dużych Embraerów, w tym: EMB-170 144 zamówienia/116 opcji, EMB-175 22 zamówienia.

W Polsce.

W 2006 r. Polskie Linie Lotnicze ”Lot” otrzymały cztery fabrycznie nowe samoloty Embraer EMB-175, o znakach: SP-LIA, SP-LIB, SP-LIC, SP-LID. W marcu 2007 r. flotę PLL ”Lot” zasiliły kolejne dwa Embraery EMB-175, piąty i szósty samolot tego typu otrzymały znaki SP-LIE i SP-LIF.

Konstrukcja:
Pasażerów- 78-86.

Napęd- 2 silniki turbowentylatorowe General Electric CF34-8E o ciągu 62,28 kN każdy.

Dane techniczne Embraer 175 (wg [4]):
Rozpiętość- 26,0 m, długość- 31,68 m, wysokość- 9,73 m.
Masa ładunku max- 9890 kg, masa operacyjna- 21810 kg, masa startowa max (wersja STD)- 37500 kg, masa startowa max (wersja LR)- 38790 kg, masa do lądowania max- 34000 kg.
Prędkość przelotowa- 0,82 Ma, czas wznoszenia na FL350- 19', zasięg- 3334 km.

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Co lata na polskim niebie, rejestr 2007”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2007.
[2] ”Nowości w PLL LOT”. Lotnictwo nr 4/2007.
[3] Petrykowski M. Kozakowski T. ”Polska rodzina dużych Embraerów”. Lotnictwo nr 10/2006.
[4] Głowacki B. Sobczak G. ”Embraer 170 pierwszy LOT”. Lotnictwo nr 4/2004.
blog comments powered by Disqus