Dybowski "Delfin", 1913
("Latająca ryba")
W 1913 r. inż. Wiktor Dybowski, wraz ze swym bratem Wiaczesławem, zbudował w zakładach Motor w Rydze (wówczas w Rosji) samolot nazywany "Delfin", "Latająca ryba" lub Dybowski. Samolot ten charakteryzowała aerodynamiczna forma kadłuba o przekroju kołowym. W obrysie kadłuba nie było ani jednej prostej linii, z kadłuba wyprowadzona była opływowa kolumna podwozia, które opatrzono płozami przeciwkapotażowymi. Charakterystyczne dla samolotu krzywizny linii kadłuba, powierzchni nośnych, usterzenia były tak kształtowane, że pokrycie kadłuba i powierzchni nośnych mogło być wykonane tylko na drodze wyklejania. Oś podwozia przejęto z samolotu typu Nieuport IV, ale koła miały większą średnicę.
Aerodynamika samolotu była dobra, ale konstrukcja bardzo ciężka, występowały też kłopoty z silnikiem, który przykryty osłoną był źle chłodzony i nadmiernie się rozgrzewał, nie pomagały nawet wprowadzone od przodu otwory wentylacyjne. Mimo nawet doświadczenia pilotażowego Dybowskiego, samolot nie był w stanie zyskać zakładanych osiągów, nie spełniał też wszystkich warunków III Konkursu Samolotów Wojskowych.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat ze skosem do przodu, usztywniony linkami.
Kadłub o przekroju eliptycznym ze sklejki. Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe z płozami przeciwkapotażowymi i płozą ogonową.
Silnik- Kalep o mocy 59 kW (80 KM).
Łopaty śmigła były odgięte do przodu, a jego piasta osłonięta kołpakiem.
Dane techniczne "Delfin" (wg [1]):
Rozpiętość- 12,0 m, długość- 8,5 m, wysokość- 2,5 m, powierzchnia nośna- 28 m2.
Masa własna- 560 kg, masa użyteczna- 240 kg, masa całkowita- 800 kg.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.