Druine D-31 "Turbulent", lata 1950-te

Samolot sportowy amatorski. Francja.
Samolot sportowy przeznaczony do budowy amatorskiej Druine D-31 ”Turbulent”. (Źródło: via "Wikimedia Commons").

W Polsce.

W 1968 r. Eugeniusz Pieniążek podjął decyzję o budowie samolotu amatorskiego. Początkowo konstruktor zamierzał zbudować samolot ”Turbulent” z silnikiem VW. Dokumentacja techniczna samolotu została dostarczona z Anglii. Plany samolotu zostały w dużej mierze zmodyfikowane w celu zastosowania podczas budowy gotowych elementów szybowców. Budowa samolotu, nazwanego ”Kukułka”, została ukończona wiosną 1971 r.

Konstrukcja:

Dane techniczne "Turbulent" (wg [2]):
Rozpiętość- 6,55 m, długość- 5,25 m, powierzchnia nośna- 7,5 m2.
Masa własna- 155 kg, masa w locie- 230-275 kG.
Prędkość max- 145 km/h, prędkość przelotowa- 120 km/h, prędkość lądowania- 45 km/h, wznoszęnie- 2- 2,5 m/sek, zasięg- 300 km, czas lotu- 2,5 h.

Galeria

  • Druine D-31 ”Turbulent” w locie. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 17/1957).
  • Druine D-31 ”Turbulent”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 18/1957).

Źródło:

[1] Pieniążek E. ”Pożegnanie z Kukułką”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] (x) "Poradnik amatora konstruktora". Skrzydlata Polska nr 18/1957.
blog comments powered by Disqus