Doruch- Kasperwing "Skowronek", lata 1990-te
Henryk Doruch wykonał na nim tylko dwa loty. Konstruktor tak wspomina te loty: "W pierwszym locie w Bodzowie pod Krakowem okazało się, że lotnię znosi w prawo na krzak. Wychyliłem ster w lewo, a tu jeszcze bardziej pochyliło się w prawo i w te krzaki wleciałem, gębę sobie podrapałem. Wynikało to stąd, że zamiast 30 stopni od poziomu, należało zastosować 30 stopni od pionu. Przez to miałem odwrotne sterowanie w pierwszej fazie wychylenia steru. Trochę się zraziłem, odstawiłem go i innymi rzeczami zająłem się oraz przeróbką "Skowronka".
W lotni zamiast wieżyczki i linek zostały zastosowane dwa zastrzały z dołu typu "V". Zamiast trójnoga, na którym utrzymują się stery, zastosowano spłaszczoną rurę zamocowaną do dźwigara. Chodziło o to aby zmniejszyć ilość wystających elementów i polepszyć doskonałość. Lotnia została przystosowana do zamontowania lekkiego napędu (silnik o pojemności 120 cm3) do czego jednak nie doszło. W 2013 r. konstruktor planował zastosowanie napędu oscylacyjnego. W zmodernizowanej wersji loty na lotni nie były wykonywane. Po likwidacji Pracowni, lotnia przechowywana jest w Rudawie pod Krakowem i "na razie czeka na lepsze czasy".
Lotnia "Skowronek" została wyróżniona na IV Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (7-9.08.1998 r.) i otrzymała 2-gą nagrodę za rozwiązania techniczne.
Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z cienkościennych rur duraluminiowych ø 45 x 1 i ø 50 x 1, składał się rury krawędzi natarcia i dźwigara. W pierwszej wersji szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł, w drugiej wersji zastosowano dwa zastrzały z dołu typu "V". Kąt wierzchołkowy początkowo wynosił- 144°, zwiększony później do 154°.
Pokrycie wykonane z plecionej folii, w 2013 r. planowana była wymiana pokrycia na nowe, wykonane z dakronu spinakerowego.
Dane techniczne "Skowronek" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, cięciwa płata- 1,4 m, powierzchnia nośna- 14,0 m2.
Masa własna- ok. 15 kg, ma być zmniejszona do 10 kg.
Galeria
Źródło:
[1] ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki ”.
[2] "bkb.koendu.pl".
[3] Henryk Doruch - informacje.