Doruch- Kasperwing "Skowronek", lata 1990-te

Lotnia. Polska.
Lotnia ”Skowronek” zbudowana przez Henryka Borucha. Prototyp zbudowany na podstawie zdjęć. (Źródło: Henryk Doruch via ”bkb.koendu.pl”).
W latach 1990-tych Henryk Doruch zbudował lotnię, wzorowaną na ULM-ie Kasperwing konstrukcji Witolda Kasprzyka, która otrzymała nazwę "Skowronek". Projekt opracowany na podstawie rysunku z broszury informacyjnej. Lotnia powstała w Pracowni Lotniowej Nowohuckiego Centrum Kultury w Nowej Hucie. Na rysunku stateczniki były narysowane w odchyleniu od poziomu ok. 30 stopni do góry. Podobnie zrobił H. Doruch w swojej konstrukcji, oczywiście na oko, ponieważ nie posiadał dokładnych wymiarów.

Henryk Doruch wykonał na nim tylko dwa loty. Konstruktor tak wspomina te loty: "W pierwszym locie w Bodzowie pod Krakowem okazało się, że lotnię znosi w prawo na krzak. Wychyliłem ster w lewo, a  tu jeszcze bardziej pochyliło się w prawo i w te krzaki wleciałem, gębę sobie podrapałem. Wynikało to stąd, że zamiast 30 stopni od poziomu, należało zastosować 30 stopni od pionu. Przez to miałem odwrotne sterowanie w pierwszej fazie wychylenia steru. Trochę się zraziłem, odstawiłem go i innymi rzeczami zająłem się oraz przeróbką "Skowronka".

W lotni zamiast wieżyczki i linek zostały zastosowane dwa zastrzały z dołu typu "V". Zamiast trójnoga, na którym utrzymują się stery, zastosowano spłaszczoną rurę zamocowaną do dźwigara. Chodziło o to aby zmniejszyć ilość wystających elementów i polepszyć doskonałość. Lotnia została przystosowana do zamontowania lekkiego napędu (silnik o pojemności 120 cm3) do czego jednak nie doszło. W 2013 r. konstruktor planował zastosowanie napędu oscylacyjnego. W zmodernizowanej wersji loty na lotni nie były wykonywane. Po likwidacji Pracowni, lotnia przechowywana jest w Rudawie pod Krakowem i "na razie czeka na lepsze czasy".

Lotnia "Skowronek" została wyróżniona na IV Stalowowolskim Zlocie Amatorskich Konstrukcji Lotniczych (2-gie miejsce).

Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z cienkościennych rur duraluminiowych ø 45 x 1 i ø 50 x 1, składał się rury krawędzi natarcia i dźwigara. W pierwszej wersji szkielet usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł, w drugiej wersji zastosowano dwa zastrzały z dołu typu "V". Kąt wierzchołkowy początkowo wynosił- 144°, zwiększony później do 154°.

Pokrycie wykonane z plecionej folii, w 2013 r. planowana była wymiana pokrycia na nowe, wykonane z dakronu spinakerowego.

Dane techniczne "Skowronek" (wg [3]):
Rozpiętość- 10,0 m, cięciwa płata- 1,4 m, powierzchnia nośna- 14,0 m2.
Masa własna- ok. 15 kg, ma być zmniejszona do 10 kg.

Galeria

  • Lotnia ”Skowronek”. Drugi prototyp bez wieżyczki i linek. (Źródło: Henryk Doruch via ”bkb.koendu.pl”).
  • Zmodyfikowany układ statecznika. (Źródło: Henryk Doruch via ”bkb.koendu.pl”.

Źródło:

[1] ”Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki ”.
[2] "bkb.koendu.pl".
[3] Henryk Doruch - informacje.

blog comments powered by Disqus