Avia Group "Dedal KB" / "Dedal II", 2009
("Praimer KB" / "Praimer II")

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Ultralekki samolot sportowy Avia Group ”Dedal KB”, pierwszy prototyp (SP-SZKB). (Źródło: Copyright Kazimierz Barczewski).

Ultralekki samolot sportowy Dedal KB (w literaturze spotykana jest również nazwa: "Praimer KB" / "Praimer II") został skonstruowany przez zespół konstruktorów kierowany przez Kazimierza Barczewskiego (stąd inicjały KB w nazwie samolotu). W procesie tworzenia tej konstrukcji główny nacisk położono na optymalne połączenie doskonałych osiągów, niewielkiej masy oraz ekonomiki użytkowania. Samolot posiada bardzo wygodną i obszerną kabinę dla dwóch pilotów, zapewniając świetną ergonomię podczas przelotów turystycznych na dłuższych trasach. Posiada podwozie przystosowane do operowania z niewielkich lotnisk trawiastych. Samolot może być stosowany jako szkolny, ponieważ posiada podwójny zestaw sterów.

Samolot budowany jest w firmie Avia Group. Budowa samolotów ULL Kazimierz Barczewski. W 2009 r. do rejestru polskich statków powietrznych został wpisany pierwszy prototyp samolotu Dedal KB, który otrzymał znaki rejestracyjne SP-SZKB. Po raz pierwszy samolot Dedal KB miał zostać zaprezentowany publicznie w czasie trwania I Zachodniopomorskiego Festynu Lotniczego w Wilczych Laskach (7-8.08.2010 r.). Do którego ostatecznie nie doszło ze względu na złe warunki pogodowe.

Projekt samoloty Dedal od samego początku był innowacyjny i ukierunkowany na drobiazgową analizę potrzeb użytkowników. Konstruktor i jego zespół zdecydował się na udostępnienie pierwszego prototypu wielu doskonałym pilotom, którzy przekazywali swoje uwagi i propozycje twórcom samolotu. Zmiany te były na bieżąco wdrażane, a ich owocem stał się samolot Dedal II, który stał się wzorcem do produkcji seryjnej. Samolot miał zmieniony statecznik, a także ster o obrysie trapezowym. Zamontowany został mocniejszy silnik typu Jabiru o mocy 88 kW. Poza tym zmianami pozostałe były jedynie kosmetyczne- standaryzacja oraz dostosowanie konstrukcji do produkcji seryjnej. W sierpniu 2010 r. samolot Dedal II został oblatany i kończył serię testów dopuszczających do użytkowania (otrzymał on znaki rozpoznawcze SP-SBKZ).

Powstanie samolotu Dedal to przykład możliwości niewielkiego zakładu produkcyjnego oraz dynamicznego zespołu specjalistów z branży lotniczej, wdrażających zaawansowane rozwiązania technologiczne przy ograniczonych możliwościach finansowych.

W dniu 21.08.2010 r. doszło do katastrofy samolotu Dedal KB (SP-SZKB), w której zginął pilot. Samolot rozbił się zaraz po starcie z lotniska Lublinek w Łodzi. Przyczyną wypadku był błąd w technice pilotowania polegający na przeciągnięciu samolotu, najprawdopodobniej w lewym zakręcie, w konfiguracji z klapami wypuszczonymi w położenie około 10°, co doprowadziło do wejścia w płaski korkociąg na małej wysokości, w wyniku czego nastąpiło zderzenie z ziemią.

W dniu 21.08.2010 r. doszło do katastrofy samolotu Dedal KB (reg.SP-SZKB), w której zginął pilot. Samolot rozbił się tuż po starcie z lotniska im. Władysława Reymonta w Łodzi. Przyczyną katastrofy był błąd pilota, który miał małe doświadczenie w pilotowaniu tego typu samolotów. Pilot przeciągnął samolot będąc w lewym zakręcie, w konfiguracji z wypuszczonymi klapami w położeniu około 10 stopni, co doprowadziło do wejścia w korkociąg na małej wysokości, w wyniku czego nastąpiło zderzenie z ziemią.

Trzeci egzemplarz Dedala był wzorowany na drugim egzemplarzu. Samolot otrzymał jedynie zmienioną owiewkę z kropelkowej na odsuwaną do tyłu. Zmiana ta miała polegać na łatwiejszym wydostaniu się z samolotu podczas jakiegokolwiek incydentu, a także ułatwić wejście do samolotu. W marcu 2013 r. samolot został wpisany do rejestru statków powietrznych (SP-SWKB).

W dniu 13.04.2013 r. doszło do drugiej katastrofy, tym razem podczas oblotu trzeciego egzemplarza samolotu Dedal KB (SP-SWKB). Samolot rozbił się na polu pod Sieradzem w miejscowości Wola Będkowska. Części samolotu zostały rozrzucone w promieniu 2 km od miejsca upadku. Obecnie przyczynę wypadku bada PKBWL. W wypadku zginął doświadczony pilot Jacek Marszałek.

Na początku czerwca 2013 r. została zmieniona owiewka- z kropelkowej na odsuwaną do tyłu- w drugim egzemplarzu samolotu (SP-SBKZ).

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat wolnonośny o konstrukcji metalowej.
Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe.

Wyposażenie- podstawowy zestaw przyrządów pokładowych, radiostacja ICOM A-200, transponder KT-76A, odbiornik GPS GARMIN 296.

Silnik:
- Dedal KB- typu boxer Subaru EA-81 o mocy 74 kW (100 KM) lub wg [2]- o mocy max 70 kW (95 KM),
- Dedal II- silnik tłokowy Jabiru o mocy max 88 kW (120 KM).

Dane techniczne Dedal KB (wg [2]):
Rozpiętość- 9,1 m, długość- 6,0 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 9,25 m2.
Masa startowa- 450 kg.
Prędkość max- 280 km/h, prędkość przelotowa- 190 km/h.

Dane techniczne Dedal II (wg [2]):
Rozpiętość- 8,14 m, długość- 6,0 m, wysokość- 2,3 m, powierzchnia nośna- 8,75 m2.
Masa startowa- (wg [1]- 450) kg.
Prędkość max- 280 km/h, prędkość przelotowa- 220 km/h.

Galeria

  • Ultralekki samolot sportowy Avia Group ”Dedal KB”, pierwszy prototyp (SP-SZKB). (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Ultralekki samolot sportowy Avia Group ”Dedal II”, drugi prototyp (SP-SBKZ). (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Avia Group ”Dedal II” (SP-SBKZ) w widoku z przodu. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] ”motoAllegro”
[2] ”Dedal KB”. ”Samoloty.pl”
[3] ps ”Premiera samolotu Dedal KB w Wilczych Laskach”. ”Lotnicza Polska”
[4] ps, sk ”Wypadek ultralekkiego samolotu Dedal KB w Łodzi”. ”Lotnicza Polska”.
[5] Lech M. "Oczami naszych czytelników. Avia Group Dedal". Fly 4 Photo.

blog comments powered by Disqus