DEKO-5, 1996
(DAKOMAT DEKO-5)

Samolot sportowy ultralekki. Polska.
Samolot sportowy ultralekki DEKO-5. (Źródło: Copyright Marek Dębski).

Projekt samolotu ultralekkiego do szkolenia i latania rekreacyjnego DEKO-5 (oznaczany również jako DAKOMAT DEKO-5) został opracowany w latach 1990-1991 przez mgr inż. Marka Dębskiego i mgr inż. Krzysztofa Kotlińskiego. Budowę prototypu rozpoczęto w 1992 r., a montaż w 1993 r., planując oblot na 1994 r. i podjęcie produkcji seryjnej. Prototyp DEKO-5 po raz pierwszy oderwał się od ziemi 5.06.1996 r.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowo-kompozytowej.
Płat o konstrukcji metalowej, z pokryciem dakronowym. Podparty zastrzałami o kształcie litery V.
Kadłub składa się z części kabinowej oraz rurowej części tylnej. Konstrukcja metalowa z pokryciem kompozytowym. Część tylna w postaci dwóch rur aluminiowych. Kabina z miejscami obok siebie, odkryta.
Usterzenie klasyczne, usztywnione cięgnami, konstrukcja metalowa z rurek, obciągnięta dakronem.
Podwozie klasyczne stałe.

Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe. Spadochronowy system ratunkowy.

Silnik- Rotax 582 o mocy 46 kW (63 KM), śmigło pchające. Możliwość zastosowania silnika Rotax 503 o mocy 38 kW (52 KM).

Dane techniczne DEKO-5 (wg [1]):
Rozpiętość- 9,78 m, długość- 6,74 m, wysokość- 2,38 m, powierzchnia nośna- 16,1 m2.
Masa własna- 190 (wg [2]- 250) kg, masa startowa max- 390 (wg [2]- 450) kg.
Prędkość dopuszczalna- (wg [2]- 160) km/h, prędkość max- 105 km/h, prędkość przelotowa- 80-90 (wg [2]- 105) km/h, prędkość minimalna- (wg [2]- 60) km/h, wznoszenie- 4,0 (wg [2]- 3) m/s, pułap- 4000 m, czas lotu- 3 h 30'.

Galeria

  • DEKO-5, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Makowski Tomasz ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”).

Źródło:

[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] ”Pilotmix.Com. Microlight/Ultralight Aircraft Information Database”
[3] ”DEKO”
blog comments powered by Disqus