John Edmund
Edmund John urodził się 21.02.1894 r. w Warszawie.
Jako uczeń latem 1909 r. wraz z Januszem de Beaurain zbudował szybowiec i wykonywał na nim loty.
Od 1913 r. jako student Szkoły Politechnicznej we Lwowie był członkiem Sekcji Budowy Aparatów Związku Awiatycznego Studentów Politechniki Lwowskiej (ZASPL). Członkiem zwyczajnym ZASPL został 11.11.1913 r.
W kulturze polskiej zapisał się jako architekt, grafik, malarz, pedagog. Był synem adwokata Aleksandra Johna, prezesa Towarzystwa Śpiewaczego "Lutnia" i malarki Ignacji Konstancji z domu Zatkalik, córki księdza unickiego.
W latach 1905- 1913 pobierał nauki w Średniej Szkole Handlowej Zgromadzenia Kupców im. Edwarda Aleksandra Rontalera w Warszawie, a po jej ukończeniu rozpoczął studia na Wydziale Architektury Politechniki Lwowskiej. Z chwilą wybuchu I wojny światowej przerwał studia. W latach 1916- 1919 kontynuował je na Politechnice Warszawskiej, studiując równocześnie w Warszawskiej Szkole Sztuk Pięknych. Od 26.02. do 15.05.1917 r. był słuchaczem Pierwszych Kursów Lotniczych prowadzonych w Warszawie z inicjatywy Polskiego Towarzystwa Żeglugi Napowietrznej. Nie złożył egzaminu końcowego, otrzymał jedynie zaświadczenie, że uczestniczył w kursie.
Po ukończeniu studiów został asystentem, później starszym asystentem w Katedrze Rysunku Odręcznego Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. W czasie wojny 1920 r. ochotniczo zgłosił się do wojska. Po wojnie odbył kilka podróży artystycznych. W latach 1919- 1939 był członkiem Związku Polskich Artystów Grafików. W 1933 r. był współzałożycielem i sekretarzem, od 1937 r. prezesem Koła Artystów Grafików Reklamowych.
W okresie II Rzeczypospolitej uczestniczył w wielu konkursach na godła i plakaty wielu instytucji. Malował głównie akwarelą, stosując własną technikę tworzącą charakterystyczną strukturę obrazu. Zajmował się też malarstwem ściennym, m.in. stworzył plafon w Teatrze Narodowym (z Zygmuntem Kamińskim) i polichromię na Rynku Starego Miasta (z Wacławem Borowskim). Projektował znaczki pocztowe, ekslibrisy, banknoty i medale. W latach 1920- tych był współzałożycielem jednej z wytwórni filmowych, projektował scenografie do filmów.
Edmund John miał wiele zainteresowań pozaartystycznych. Był autorem 2500 palindromów (wyrażeń analogicznych bez względu na to czy czytamy je od lewej, czy prawej strony, np. Tolo ma samolot). Konstruował odbiorniki radiowe. Uprawiał fotografię, także stereoskopową.
Edmund John był stałym bywalcem Kazimierza Dolnego. W miasteczku prowadził kursy plenerowe dla studentów. Tam zastał go wybuch II wojny światowej, skąd też już 15.10.1939 r. powrócił do Warszawy. Po Powstaniu Warszawskim znalazł się w Pruszkowie, skąd przedostał się do majątku Czarysz na Kielecczyźnie. Po powrocie do Warszawy zastał zburzoną kamienicę Johna na placu Zamkowym, gdzie uległ też zniszczeniu jego dorobek artystyczny.
Po wojnie został wykładowcą w Katedrze Rysunku i Malarstwa Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej. Przeszedł na emeryturę w 1969 r.
Edmund John zmarł w 1989 r. w wieku 94 lat, pochowano go na Cmentarzu Powązkowskim.
Konstrukcje:
de Beaurain-John szybowiec, 1909, szybowiec pionierski.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polscy pionierzy lotnictwa 1647- 1918. Tom 1". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2017.