Curtiss C-46 "Commando", 1940
(Curtiss Super C-46)

Samolot transportowy. USA.
Samolot transportowy Curtiss C-46 ”Commando” w służbie U.S. Air National Guard. (Źródło: U.S. Air Force).

Samolot Curtiss C-46 ”Commando” wprowadzony został do eksploatacji w lotnictwie USA w 1942 r. Był on wówczas najcięższym dwusilnikowym samolotem transportowym. Dowiódł swoich zalet w czasie kolejnego zdobywania wysp na Pacyfiku a także w Azji transportując ważne ładunki do Chin. Samolot zabierał 40 żołnierzy. Zbudowano ok. 3000 tych samolotów. Po zakończeniu wojny samoloty tego typu wykorzystywano także w transporcie pasażerskim po zabudowaniu foteli i okien.

W Polsce.

W wyniku podpisania porozumienia pokojowego w Paryżu na początku 1973 r. utworzona została Międzynarodowa Komisja Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym, w skrócie MKKiN (ICCS- International Commission of Control and Supervision). Zadaniem MKKiN był nadzór przestrzegania porozumienia pokojowego, w tym wymiany jeńców wojennych oraz prowadzenie dochodzeń i ustalania winnych naruszeń układu pokojowego w wyniku działań wojennych i dostarczania materiałów wojennych. W skład tej komisji weszły kontyngenty wojskowe z czterech państw: Indonezji, Kanady, Polski i Węgier. Dla zapewnienia transportu lotniczego członków Komisji została zawarta umowa z liniami lotniczymi Air America. Przedsiębiorstwo to zapewniało eksploatację statków latających przekazanych do dyspozycji MKKiN przez rząd USA (śmigłowce) oraz tych, którymi dysponowało przedsiębiorstwo Air America (samoloty). W skład sprzętu użytkowanego przez Komisję wchodziły śmigłowce Bell UH-1H ”Iroqouis” oraz cztery typy samolotów: Curtiss C-46 ”Commando”, De Havilland DHC-4A ”Caribou”, Volpar Turbo-Beech, Pilatus-Fairchild PC-6C ”Turbo-Porter”.

Komisja użytkowała 1 samolot Curtiss C-46 ”Commando” (Curtiss Super C-46) w konfiguracji mieszanej transportowo-pasażerskiej (z 30 miejscami siedzącymi). Samolotem tego typu latali również Polacy wchodzący w skład MKKiN.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Królikiewicz T. ”Transport lotniczy Międzynarodowej Komisji Kontroli i Nadzoru w Wietnamie Południowym”. Lotnictwo nr 11/2004.
blog comments powered by Disqus