Croses EC-3 "Pou Plume"

Samolot sportowy do budowy amatorskiej. Francja.
Samolot amatorski Croses EC-3 ”Pou Plume” zbudowany przez Józefa Gorszczyńskiego. (Źródło: Zdjęcie pochodzi z ”Archiwum UM Świdnik i Stowarzyszenia Forum Świdnika”).

Idea tworzenia samolotu ludowego, której tak gorącym propagatorem był Henri Mignet, przetrwała i w erze lotów naddźwiękowych i kosmicznych wypraw człowieka. Jest nadal rozwijana i doskonalona, znajdując wciąż nowych naśladowców. Do nich należał francuski konstruktor-amator, E. Croses,. Począwszy od 1950 r. doskonali on metodę konstrukcyjną, zastosowaną po raz pierwszy przez H. Migneta. Jedną z ciekawszych konstrukcji amatorskich Crosesa, wzorowanych częściowo na samolocie Mignet ”Pou-du-Ciel”, była jego ulepszona wersja, nazwana przez twórcę ”Pou Plume” (lub ”Pouplume”) i wyposażona początkowo w silnik motocyklowy o mocy zaledwie 5,9 kW (8 KM).

Charakterystyczne dla tego aparatu było to, że jego skrzydła nie posiadały żadnych części ruchomych, nawet lotek. Po prostu tylny płat tego dwupłatowca zamontowany jest do kadłuba na stałe, natomiast skrzydła wysunięte do przodu ułożyskowane były na dwóch wspornikach-zastrzałach. Mogły się one wychylać dookoła osi poprzecznej, zmieniając kąt natarcia, l ten samolot, podobnie jak ”Pou-du-Ciel”, posiadał wyłącznie drążek sterowy.

Francuskie lekkie samoloty amatorskie (ciężar całkowity 200-240 kg) z rodziny "Pou Plume" budowało bardzo wielu chętnych z różnych krajów, stosując do ich napędu silniki tłokowe o mocy 13-26 kW (18-35 KM).

W Polsce.

Samolot Croses EC-3 ”Pou Plume” zbudował w Polsce J. Gorszczyński. Samolot Gorszczyński Croses EC-3 ”Pou Plume” został oblatany w czerwcu 1977 r.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdował się 1 samolot ”Pou Plume”.

Konstrukcja:

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Borzęcki J. ”Na własnych skrzydłach”. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wrocław, Warszawa, Kraków, Gdańsk 1980.
[3] ”Polskie konstrukcje amatorskie”
blog comments powered by Disqus