Cisowski Jerzy Maciej
Jerzy Maciej Cisowski urodził się 2.06.1946 r. w Tarnowie, jako syn Władysława, lekarza weterynarii i Janiny z d. Tokarskiej. Miał czworo rodzeństwa. W wieku szkolnym zainteresował się lotnictwem. Po ukończeniu I Liceum Ogólnokształcącego im. K. Brodzińskiego w Tarnowie w 1964 r. rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym, Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. Wstąpił do reaktywowanego właśnie (przez ówczesnego studenta Edwarda Margańskiego) Koła Naukowego Lotników, gdzie uczestniczył w pracach grupy projektującej samolot EM-5A.
W 1972 r. uzyskał dyplom mgr inż. i rozpoczął pracę w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Sprzętu Komunikacyjnego WSK w Mielcu na stanowisku konstruktora (później specjalisty- konstruktora). Dzięki porozumieniu między Uczelnią i OBRSK o budowie prototypów samolotu EM-5A w Mielcu, kontynuował pracę przy tym samolocie. uczestniczył również w pracach przy projekcie samolotu bojowo- treningowego PZL M16. W późniejszym okresie wszedł do zespołu konstrukcyjnego inż. Józefa Oleksiaka, opracowującego projekt samolotu rolniczego PZL M18 "Dromader". W 1976 r. podjął pracę, jako pracownik techniczny, w powstałym wówczas Instytucie Lotnictwa Politechniki Rzeszowskiej.
Gdy się ożenił, z powodów mieszkaniowych był zmuszony przenieść się do Krakowa, gdzie znalazł pracę w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego PZL- Kraków, jako specjalista konstruktor. Zajmował się badaniami zespołu chłodzącego do śmigłowca PZL W-3 "Sokół" oraz obsługą konstrukcyjną uruchamianej właśnie w Andrychowie licencyjnej produkcji silników Perkins, która nie doszła do skutku. Ok. 1981 r. rozpoczął pracę jako starszy projektant w Biurze Projektów Przemysłu Wyrobów Metalowych w Krakowie, gdzie zajmował się projektowaniem nietypowych urządzeń przemysłowych.
W 1986 r. podjął pracę w założonym w tym roku Zakład Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego E. Margański, mieszczącym się początkowo na Żarze. W okresie kilku lat obsłużył od strony konstrukcyjnej i technologicznej ponad 100 remontów szybowców drewnianych i laminatowych. Po przeniesieniu się Zakładu do Bielska, był wraz z E. Margańskim współkonstruktorem szybowca akrobacyjnego Swift S-1. Następnie brał udział w pracach przy obsłudze produkcji tego szybowca. Razem z mgr inż. Edwardem Margańskim przerobili na Żarze szybowiec SZD-22 "Mucha Standard" na motoszybowiec "Moto-Mucha Standard" z napędem w przodzie kadłuba.
W 1992 r. podjął pracę w Przedsiębiorstwie Doświadczalno-Produkcyjnym Szybownictwa (SZD) w Bielsku, gdzie został kierownikiem Laboratorium Wytrzymałości Materiałów i Konstrukcji. Prowadził próby statyczne m.in. szybowca PW-6. Praca ta pogłębiła jego doświadczenia dotyczące zastosowań konstrukcji kompozytowych.
W tym okresie pracował jeszcze ok. roku w Serwisie Samolotów Historycznych J. Karasiewicz przy porządkowaniu i uzupełnianiu dokumentacji samolotu Bücker T-131 ”Jungmann” oraz uczestniczył w pracach Stowarzyszenia Lotnictwa Eksperymentalnego EAA 1991 przy projektowaniu i budowie repliki samolotu RWD-5R. Opracował projekt dwuosobowego samolotu amatorskiego "Tukan". W latach 1994- 1995 opracował projekt szybowca "Twist Master", bazując na projekcie szybowca Swift S-1.
W latach 1996- 2003 pracował na stanowisku głównego konstruktora w firmie Remos Sp.z o.o. w Bielsku-Białej. Tu pod jego kierunkiem został zaprojektowany i wyprodukowany w ponad 100 egzemplarzach samolot ultralekki G-3 "Mirage".
Na początku 2004 r. podjął pracę na część etatu w Zakładzie Szybowcowym Jeżów. W latach 2003- 2004 na zlecenie firmy Bilsam Enterprises Polska Spółka z o. o. zaprojektował dwumiejscowy samolot ultralekki "Sky Cruiser". Projekt ten jednak upadł, ale został wykupiony przez niemiecko- belgijsko- luksemburską spółkę B.O.T. Aircraft Limited. Konstruktorem prowadzącym pozostał Jerzy Cisowski i po wielu modyfikacjach samolot wdrożono do produkcji pod nazwą B.O.T Aircraft SC07 "Speed Cruiser".
Od 2007 r. pracuje jako specjalista naukowo- techniczny w Instytucie Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej (Zakład Samolotów i Śmigłowców) Politechniki Warszawskiej. M.in. w zespole Aerodes brał udział w projektowaniu samolotu ultralekkiego Opal-1 i lekkiego samolotu bezzałogowego PW-141 "Samonit". Ponadto wydatnie pomógł przy konstrukcji ultralekkiego szybowca "Axel" i prowadził jego próby statyczne. Pracował w firmach Kaiser (samolot DEKO-6 ”Whisper”) i Aviacom.PL Sp. z o.o. (samolot AF-129).
Jest autorem publikacji w czasopiśmie Przegląd Lotniczy.
Konstrukcje:
Margański-Cisowski " Moto-Mucha Standard", lata 1990- te (?), motoszybowiec amatorski.
Swift S-1, 1990, szybowiec akrobacyjny.
Cisowski "Twist Master", 1995, projekt szybowca akrobacyjnego.
Cisowski "Tukan", 1995, projekt samolotu sportowego.
Remos G-3 ”Mirage”, 1997, ultralekki samolot sportowy .
Bilsam Aviation ”Sky Cruiser”, 2005, ultralekki samolot sportowy.
B.O.T Aircraft SC07 "Speed Cruiser", 2009, ultralekki samolot sportowy.
Źródło:
[1] ”Problemy rozwoju samolotów rodziny EOL”. Polska Technika Lotnicza. Materiały Historyczne nr 19 (2/2006).[2] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[3] Jan Roman Cisowski - informacje.
[4] "Motoszybowce przerabiane z szybowców". Polskie Stowarzyszenie Motoszybowcowe im. Antoniego Kocjana.
[5] Brychczyński G. "Stan i perspektywy polskiego przemysłu lotniczego – cz. II". Strona Główna - SAMOLOTY.PL - wszystko o lataniu.
[6] Encyklopedia miasta Mielca.