Cirrus SR-22, ok. 2000

Samolot turystyczny. USA.
Samolot turystyczny Cirrus SR-22 (SP-AVB). (Źródło: Copyright Aleksander Dmowski ”goraszka.info”).

Samolot Cirrus SR-22 został skonstruowany w firmie Cirrus Design. Stanowi dalszy rozwój samolotu Cirrus SR-20, z którego wzięto kadłub z tworzącą klatkę bezpieczeństwa kabiną z charakterystycznymi, odchylanymi w przód i do góry drzwiami oraz system ratowniczy CAPS. Zastosowano nowy silnik o większej mocy. Zwiększono rozpiętość, powiększono zbiorniki paliwa i zainstalowano pełny szklany kokpit.

W Polsce.

W sierpniu 2005 r. pierwszy samolot Cirrus SR-22 (na amerykańskich znakach- N789RK) został dostarczony na lotnisko w Zielonej Górze. Samolot przyleciał na lotnisko w Przylepie z Seattle przez Goose Bay, Grenlandię i Islandię.

W dniu 1.01.2008 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowały się 3 samoloty Cirrus SR-22.

Konstrukcja:
Czteromiejscowy dolnopłat wykonany z preimpregnowanych kompozytów na bazie włókien szklanych.
Kadłub z tworzącą klatkę bezpieczeństwa kabiną. Kabina zakryta.
Wyposażenie- spadochronowy system ratowniczy CAPS, zintegrowana awionika typu glass cockpit z dwoma dużymi ekranami PFD i MFD.

Silnik- Continental o mocy 228 kW (310 KM).

Dane techniczne Cirrus SR-22 (wg [1]):
Rozpiętość- 11,73 m, długość- 7,92 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 13,46 m2.
Masa własna- 1021 kg, masa użyteczna- 521 kg, max masa startowa- 1542 kg.
Prędkość nieprzekraczalna- 378 km/h, prędkość przelotowa- 333 km/h, prędkość minimalna- 110 km/h, wznoszenie- 7,1 m/s, pułap 5182 m, zasięg- 1852 km.

Galeria

  • Samolot turystyczny Cirrus SR-22 (SP-CIR). (Źródło: Copyright Kornel Kempiński).

Źródło:

[1] Setlak M. ”Nie tylko dla pilota”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 5/2006.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.
blog comments powered by Disqus