Cessna 421 "Golden Eagle", 1965
Dwusilnikowy samolot dyspozycyjny Cessna 421 "Golden Eagle" został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company na początku lat 1960- tych, jako rozwinięcie konstrukcji Cessna 411. Samolot został wyposażony w kabinę ciśnieniową. Prototyp został oblatany 14.10.1965 r. Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w maju 1967 r.
W wyniku sukcesywnego wprowadzania usprawnień w konstrukcji samolotu powstały cztery wersje produkcyjne samolotu Cessna 421:
- Cessna 421 "Golden Eagle"- 1967 r., pierwsza wersja seryjna, wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-D i 6 miejsc pasażerskich,
- Cessna 421A "Golden Eagle"- 1968 r., wersja z dodatkowym, siódmym, miejscem pasażerskim,
- Cessna 421B "Golden Eagle" ("Executive Commuter")- 1970 r., wersja wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-H, wnętrze o możliwych konfiguracjach dla 6, 7, 8 oraz 10- miejscowej,
- Cessna 421C "Golden Eagle II" ("Executive Commuter")- 1975 r., wersja wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-L lub -N. Została poddana dość istotnej modyfikacji, która objęła głównie skrzydła, usterzenie pionowe, podwozie oraz wyposażenie kabiny. Trójdzielny płat uległ gruntownej modyfikacji. Zastosowano klejone pokrycie do szkieletu, przez co nie tylko otrzymano gładką powierzchnię zewnętrzną (mniejsze opory aerodynamiczne) ale również uzyskano możliwości wykorzystania skrzydła jako integralnego zbiornika paliwa, o tak dużej pojemności, że można było zrezygnować z zewnętrznych, końcowych zbiorników, charakterystycznych dla poprzednich wersji samolotu. Eliminacja końcowych zbiorników wpłynęła na zmianę aerodynamicznego ukształtowania skrzydła. Wprowadzono zmodyfikowany profil o bardziej płaskim grzbiecie oraz zwiększono skręcenie geometryczne skrajnych części płata.
Produkcja samolotu zakończyła się w 1985 r. Łącznie wyprodukowano 1901 egz. wszystkich wersji.
W Polsce.W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się łącznie 6 samolotów Cessna 402 ”Businessliner” i Cessna 421 ”Golden Eagle”, wszystkie dyspozycyjne. Były używane w przedsiębiorstwach, m.in.: Adviser Trade Service, Aerotechnika, Spółka Cywilna IBEX-UL, Polkart.
Konstrukcja Cessna-421C.
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoba, pasażerów- 6-8.
Skrzydła dwudźwigarowe z pracującym pokryciem duralowym, klejonym do żeber i podłużnic, tworzącym keson dwuobwodowy. Końcówki laminatowe. Klapy typu krokodyl, czterosegmentowe, lotki zwykłe. Krawędzie natarcia skrzydeł wyposażone w gumowe odladzacze.
Kadłub o przekroju owalnym, spłaszczonym u dołu. Kabina zakryta, ciśnieniowa mieści oprócz dwuosobowej załogi 6 do 8 pasażerów, zależnie od wersji. Możliwość zainstalowania toalety i szatni. Wejście do kabiny z lewej strony za płatem, przez dwudzielne drzwi, których dolna część tworzy po otwarciu schody. W dziobie znajdują się dwa bagażniki o łącznej pojemności 1 ms i nośności 270 kg. Dodatkowe bagażniki mieszczą się w zakończeniach gondoli silnikowych.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne. Krawędzie natarcia usterzenia wyposażone w gumowe odladzacze.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.
Napęd- 2 silniki płaskie:
- Cessna 421, Cessna 421A - Continental GTSIO-520-D o mocy 280 kW (375 KM) każdy,
- Cessna 421B- Continental GTSIO-520-H,
- Cessna 421C- Continental GTSIO-520-L lub -N o mocy 280 kW (375 KM) każdy.
Rozpiętość- 12,52 m, długość- 11,07 m, wysokość- 3,48 m, powierzchnia nośna- 19,3 m2.
Masa własna- 2140 kg, masa całkowita- 3375 kg, masa całkowita do lądowania- 3265 kg.
Prędkość max- 450 km/h, prędkość przelotowa- 435 km/h, prędkość przeciągnięcia- 150 km/h, prędkość przeciągnięcia z klapami- 125 km/h, wznoszenie- 9 m/s, pułap- 9500 m, zasięg max- 3000 km.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Polskie przewozy lotnicze 2006”. Lotnictwo nr 5/2007.
[3] Liwiński J. ”Polscy przewoźnicy”. Lotnictwo nr 8/2004.
[4] ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”.
[5] (J. S.) "Samolot dyspozycyjny Cessna 421C "Golden Eagle II". Skrzydlata Polska nr 40/1976.