Cessna 421 "Golden Eagle", 1965

Samolot dyspozycyjny, pasażerski. USA.
Samolot dyspozycyjny Cessna 421 ”Golden Eagle” (SP-FVV). (Źródło: Marcin Jagodziński- ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”).

Dwusilnikowy samolot dyspozycyjny Cessna 421 "Golden Eagle" został opracowany w firmie Cessna Aircraft Company na początku lat 1960- tych, jako rozwinięcie konstrukcji Cessna 411. Samolot został wyposażony w kabinę ciśnieniową. Prototyp został oblatany 14.10.1965 r. Produkcja seryjna samolotu rozpoczęła się w maju 1967 r.

W wyniku sukcesywnego wprowadzania usprawnień w konstrukcji samolotu powstały cztery wersje produkcyjne samolotu Cessna 421:
- Cessna 421 "Golden Eagle"- 1967 r., pierwsza wersja seryjna, wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-D i 6 miejsc pasażerskich,
- Cessna 421A "Golden Eagle"- 1968 r., wersja z dodatkowym, siódmym, miejscem pasażerskim,
- Cessna 421B "Golden Eagle" ("Executive Commuter")- 1970 r., wersja wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-H, wnętrze o możliwych konfiguracjach dla 6, 7, 8 oraz 10- miejscowej,
- Cessna 421C "Golden Eagle II" ("Executive Commuter")- 1975 r., wersja wyposażona w silniki Continental GTSIO-520-L lub -N. Została poddana dość istotnej modyfikacji, która objęła głównie skrzydła, usterzenie pionowe, podwozie oraz wyposażenie kabiny. Trójdzielny płat uległ gruntownej modyfikacji. Zasto­sowano klejone pokrycie do szkieletu, przez co nie tylko otrzymano gładką powierzchnię zewnętrzną (mniejsze opory aerodynamiczne) ale również uzyskano możliwości wykorzystania skrzydła jako integralnego zbiornika pa­liwa, o tak dużej pojemności, że można było zrezygno­wać z zewnętrznych, końcowych zbiorników, charakte­rystycznych dla poprzednich wersji samolotu. Eliminacja końcowych zbiorników wpłynęła na zmianę aerodyna­micznego ukształtowania skrzydła. Wprowadzono zmodyfikowany profil o bardziej płaskim grzbiecie oraz zwiększono skręcenie geometryczne skrajnych części płata.

Produkcja samolotu zakończyła się w 1985 r. Łącznie wyprodukowano 1901 egz. wszystkich wersji.

W Polsce.

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się łącznie 6 samolotów Cessna 402 ”Businessliner” i Cessna 421 ”Golden Eagle”, wszystkie dyspozycyjne. Były używane w przedsiębiorstwach, m.in.: Adviser Trade Service, Aerotechnika, Spółka Cywilna IBEX-UL, Polkart.

Konstrukcja Cessna-421C.
Wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 2 osoba, pasażerów- 6-8.
Skrzydła dwudźwigarowe z pracują­cym pokryciem duralowym, klejonym do żeber i podłużnic, tworzącym keson dwuobwodowy. Końcówki lamina­towe. Klapy typu krokodyl, czterosegmentowe, lotki zwy­kłe. Krawędzie natarcia skrzydeł wyposażone w gumowe odladzacze.
Kadłub o przekroju owalnym, spłaszczonym u dołu. Kabina zakryta, ciśnieniowa mieści oprócz dwuosobowej załogi 6 do 8 pasażerów, zależnie od wersji. Możliwość zainsta­lowania toalety i szatni. Wejście do kabiny z lewej stro­ny za płatem, przez dwudzielne drzwi, których dolna część tworzy po otwarciu schody. W dziobie znajdują się dwa bagażniki o łącznej pojemności 1 ms i nośności 270 kg. Dodatkowe bagażniki mieszczą się w zakończe­niach gondoli silnikowych.
Usterzenie klasyczne, wolnonośne. Krawędzie natarcia usterzenia wyposażone w gumowe odladzacze.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, chowane w locie.

Napęd- 2 silniki płaskie:
- Cessna 421, Cessna 421A - Continental GTSIO-520-D o mocy 280 kW (375 KM) każdy,
- Cessna 421B- Continental GTSIO-520-H,
- Cessna 421C- Continental GTSIO-520-L lub -N o mocy 280 kW (375 KM) każdy.

Dane techniczne Cessna-421C (wg [5]):
Rozpiętość- 12,52 m, długość- 11,07 m, wysokość- 3,48 m, powierzchnia nośna- 19,3 m2.
Masa własna- 2140 kg, masa całkowita- 3375 kg, masa całkowita do lądowania- 3265 kg.
Prędkość max- 450 km/h, prędkość przelo­towa- 435 km/h, prędkość przeciągnięcia- 150 km/h, prędkość przeciągnięcia z klapami- 125 km/h, wzno­szenie- 9 m/s, pułap- 9500 m, zasięg max- 3000 km.

Galeria

  • Cessna 421C ”Golden Eagle II”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 40/1976).

Źródło:

[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[2] Liwiński J. ”Polskie przewozy lotnicze 2006”. Lotnictwo nr 5/2007.
[3] Liwiński J. ”Polscy przewoźnicy”. Lotnictwo nr 8/2004.
[4] ”Galeria lotnicza Marcina Jagodzińskiego”.
[5] (J. S.) "Samolot dyspozycyjny Cessna 421C "Golden Eagle II". Skrzydlata Polska nr 40/1976.

blog comments powered by Disqus