Cessna 182 "Skylane", 1956

Samolot turystyczny. USA.
Samolot turystyczny Cessna 182 ”Skylane”. (Źródło: Copyright Krzysztof Godlewski- ”JetPhotos. Net Photo”).

Projekt czteromiejscowego, jednosilnikowego górnopłata turystycznego Cessna 182 został opracowany w połowie lat 1950-tych w firmie Cessna Aircraft Company. Był to dalszy rozwój poprzedniej konstrukcji- Cessna 180. Prototyp samolotu został oblatany w 1956 r. Konstrukcja samolotu była tradycyjna, oparta długiej linii rozwojowej, sięgającej lat 1930-tych. Przyjęta wówczas koncepcja została właściwie zachowana. Za­kłady od lat produkowały trady­cyjne czteromiejscowe górnopłaty zastrzałowe i mimo że typ następ­ny niewiele odbiegał od poprzednie­go, to każdy był przyjmowany przez zainteresowanych z zadowoleniem. Świadczyła o tym wielkość produkcji zakładów- w końcu lat 1950-tych dochodziła do 2500 sa­molotów rocznie.

W 1957 r. wprowadzono do sprzedaży wersję Cessna 182A, która otrzymała handlową nazwę "Skylane". Samolot został dopuszczony w USA do przelotów na dalszych trasach w dzień i w nocy oraz do lotów w złych warunkach meteorologicz­nych. Uzyskanie tego pozwolenia stało się możliwe dzięki wyposaże­niu samolotu w komplet przyrzą­dów pokładowych, kilkukanałowe nadajniki i odbiorniki UKF, radiokompas oraz inne przyrządy nawi­gacyjne.

Samolot Cessna 182 "Skylane" był produkowany w wielu wariantach. Jest drugim (po samolocie Cessna 172) najpopularniejszym modelem firmy. W trakcie produkcji powstało ponad 20 wersji rozwojowych. Na licencji produkowana była budowana w Argentynie, w zakładach DINFIA (Cessna A182) i we Francji, w zakładach Reims Aviation jako F-182.

Samolot Cessna 182 był w ciągu wieloletniej produkcji stopniowo modernizowany:
- Cessna 182- 1956 r.,
- Cessna 182A- 1956 r.,
- Cessna 182B- 1958 r.,
- Cessna 182C- 1959 r.,
- Cessna 182D- 1960 r.,
- Cessna 182E- 1961 r.,
- Cessna 182F- 1962 r.,
- Cessna 182G- 1963 r.,
- Cessna 182H- 1964 r.,
- Cessna 182J- 1965 r.,
- Cessna 182K- 1966 r.,
- Cessna 182L- 1967 r.,
- Cessna 182M- 1968 r.,
- Cessna 182N- 1969 r.,
- Cessna 182P- 1971 r.,
- F 182P- 1976 r.,
- Cessna 182Q- 1976 r.,
- F 182Q- 1976 r.,
- Cessna 182RG "Skylane RG" (R 182)- 1977 r.- wersja posiadała podwozie chowane w locie,
- FR 182- 1978 r.,
- TR 182- 1978 r.- wersja posiadała podwozie chowane w locie oraz silnik z turbodoładowaniem,
- Cessna 182R- 1980 r.,
- T 182- 1980 r.,
- Cessna 182S- 1996 r.,
- Cessna 182T- 2001 r.,
- T 182T- 2001 r.

W Polsce.

W latach 1970-tych na samolocie Cessna 182M "Skylane" latał Mieczysław Białkiewicz mieszkający w Wielkiej Brytanii.

Znana polska rekordzistka szybowcowa- Marta Najfeld podczas studiów na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie (TUB), na kierunku technika lotnicza i kosmiczna, od września 2004 r. odbywała półroczną praktykę w firmie Boeing Commercial Airplanes w Seattle. W czasie jej trwania wykonywała loty szkolne na samolocie Cessna 182RG, należącym do klubu lotniczego BEFA (Boeing Employees Flying Association).

W dniu 1.01.2006 r. w polskim rejestrze statków powietrznych znajdowało się 16 samolotów Cessna 182Q/S/P/N, w tym min.: dyspozycyjne- 11 egz., prywatne- 5 egz., natomiast 1.01.2009 r. były 32 egz. W 2007 r. zostało zarejestrowanych 8 samolotów Cessna 182.

Konstrukcja.
Czteromiejscowy (opcjonalnie można zamówić dwa foteliki dziecięce w przestrzeni bagażowej) górnopłat zastrzałowy o konstrukcji metalowej
Skrzydła, o obrysie prostokątno-trapezowym, konstrukcji dwudźwigarowej. Pokrycie skrzydeł pra­cujące. Skrzydła podparte duralowymi pojedynczymi zastrzałami. Lotki i klapy (szczelinowe) całkowicie metalowe, kryte blachę żłobkowaną.
Kadłub konstrukcji skorupowej z pracującym pokryciem, nitowanym do podłużnic i wręg. Kabina zakryta. Wejście do obszernej kabiny przez dwa otwory drzwiowe.
Usterzenie wolnonośne całkowicie metalowe, kryte blachę żłobkowaną. Obrys usterzeń- trapezowy. Statecznik pionowy z grzebieniem.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. W niektórych wersjach- chowane w locie.

Wyposażenie- komplet przyrządów pilotażowo-nawigacyjnych, nadajniki i odbiorniki UKF, radiokompas. Od 2005 r. firma oferowała szklany kokpit Garmin G1000 jako opcjonalny dodatek. Później został on wprowadzony jako standard.

Silnik:
- Cessna 182, - 182A, - 182B, - 182C, -182D- Continental O-470-L o mocy 170 kW (230 KM),
- Cessna 182E, - 182F, - 182G- Continental O-470-L / O-470-R o mocy 170 kW (230 KM),
- Cessna 182H, - 182J, - 182K, - 182L, - 182M- Continental O-470-R o mocy 170 kW (230 KM),
- Cessna 182N, - 182P- Continental O-470-R / O-470-S o mocy 170 kW (230 KM),
- F 182P- Continental O-470-S o mocy 170 kW (230 KM),
- Cessna 182Q, - F 182Q, - 182R - Continental O-470-U o mocy 170 kW (230 KM),
- 182RG, FR 182, TR 182- Lycoming O-540-J3C5D o mocy 175 kW (235 KM),
- T 182- Lycoming O-540-L3C5D o mocy 175 kW (235 KM),
- Cessna 182S, - 182T - Lycoming IO-540-AB1A5 o mocy 170 kW (230 KM),
- T182T- Lycoming TIO-540-AK1A o mocy 175 kW (235 KM).

Dane techniczne Cessna 182B (wg [5]):
Rozpiętość- 10.97 m, długość- 7,98 m, wysokość- 2,59 m, powierzchnia nośna- 16,26 m2.
Masa własna- 708 kg, masa użyteczna- 492 kg, masa startowa max- 1200 kg.
Prędkość max- 270 km/h, prędkość przelotowa- 254 km/h, prędkość ekonomiczna- 186 km/h, prędkość lądowania- 110 km/h, wznoszenie- 5,25 m/s, pułap- 6050 m, zasięg- 1075 km, zasięg max- 1320 km, czas lotu 4,2 h, czas lotu max- 7,1 h.

Dane techniczne Cessna 182RG (wg [7]):
Rozpiętość- 10.92 m, długość- 8,95 m, wysokość- 2,67 m, powierzchnia nośna- 16,26 m2.
Masa własna- 845 kg, masa startowa max- 1412 kg.
Prędkość max- 289 km/h, prędkość przelotowa- 263 km/h, wznoszenie- 5,8 m/s, zasięg- 1286 km.

Galeria

  • Cessna 182 ”Skylane”, plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 4/1959).
  • Cessna 182RG ”Skylane RG”, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 25/1978).

Źródło:

[1] Najfeld M. ”Się studiuje,się lata...”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/2006.
[2] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.
[3] Liwiński J. ”Wielkie wykreślanie w 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2009.
[4] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2008”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2008.
[5] Mroczek A. A. "Cessna Skylane". Modelarz nr 4/1959.
[6] Pietrak H "Zlot na farmie Thorpe Hall". Skrzydła Zjazd Lotników Polskich 1974.
[7] T.K. "Samolot dyspozycyjny Cessna 182RG (Skylane RG)". Skrzydlata Polska nr 25/1978.
blog comments powered by Disqus