Canadair DC-4M "North Star" ("Argonaut"), 1946

Samolot pasażerski, transportowy. Kanada.
Samolot pasażerski i transportowy Canadair ”North Star” w barwach linii lotniczych British Midland. (Źródło: RuthAS via ”Wikimedia Commons”).

Przewidując szybki rozwój komunikacji lotniczej rząd kanadyjski już w 1942 r. powołał Zespół Techniczny, którego celem było opracowanie przyszłego samolotu pasażerskiego. W pracach tego zespołu brał udział inż. Witold Brzozowski, b. pracownik Instytutu Technicznego Lotnictwa i kierownik techniczny Wytwórni Instrumentów Lotniczych Fort Wengler w Warszawie. Prace te były prowadzone w ramach firmy Canadian Vickers w Montrealu. Powstała w 1944 r. firma Canadair Limited przejęła całość firmy Canadian Vickers.

Linie lotnicze Trans Canada Airways zaproponowały całkowicie hermetyzowaną wersję samolotu Douglas DC-4, któ­ra stała się samolotem Canadair DC-4M. Prototyp został oblatany 15.07.1946 r. z czterema silnikami Rolls-Royce "Merlin 626" o mocy 1286 kW (1749 KM). Łącznie 24 samoloty z nie hermetyzowaną kabiną słżyły w RCAF jako Canadair ”North Star”. Używane były, m.in. do wsparcia operacji koreańskiej w latach 1950-1953. Jeden samolot o oznaczeniu C-5, wyposażony w hermetyzowaną kabinę i napędzany silnikami Pratt & Whit­ney R-2800 pełnił rolę samolotu sztabowego RCAF dla VIP-ów od 1950 r. aż do 1967 r.

Z kolei 46 cywilnych DC-4M-2, wyposażonych w silniki Rolls-Royce "Merlin 724", zostało zbudowanych przez Canadair i służyło w British Overseas Airways (pod nazwą "Argonaut"), Trans Canada Airways i u wielu innych przewoźników. Odegrały w latach bezpośrednio po wojnie ważną rolę w komunikacji transatlantyckiej i dały mocne podstawy działalności firmy w dziedzinie produkcji samolotów pasażerskich i wojskowych.

Łącznie firma Canadair zbudowała 71 (wg innych źródeł- 74) samoloty.

W Polsce.

W firmie Canadair na odpowiedzialnych kierowniczych stanowiskach w działach konstrukcyjnych pracowało wielu Polaków. W pracach projektowych nad samolotem pasażerskim i transportowym Canadair ”North Star” brał udział Stefan Kazimierz Brochocki- w czasie II wojny światowej pilot Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii, który po wojnie wyemigrował do Kanady i podjął pracę w firmie Canadair Ltd..

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Źródło:

[1] Brochocka S. ”Krótka biografia Stefana Brochockiego, twórcy i konstruktora BKB-1”.
[2] Witold Kasprzyk, Stefan Brochocki.
[3] Basiukiewicz S. ”Wkład Polaków w projekt Avro Arrow”. The New Link. Biuletyn Stowarzyszenia Inżynierów Polskich w Kanadzie nr 4/2007.
[4] "Samoloty- Encyklopedia Lotnictwa".
[5] Glass A., Kubalańca J. "Polskie konstrukcje lotnicze 1939-1954". Tom 5. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2013.
blog comments powered by Disqus