Bohatyrew "Utka Nadieżda", 1911
("Kaczka-Nadzieja")

Samolot pionierski. Polska / Rosja.

Jesienią 1909 r. inż. Michał Bohatyrew zaprojektował samolot, którego budowę zakończył wiosną 1911 r. Projekt powstał w Modlinie, a realizowany był zapewne w Mońkach koło Białegostoku i tam samolot też oblatano. Otrzymał nazwę ”Utka Nadieżda” (”Kaczka-Nadzieja”). Wzo­rowany był na układzie samolotu Voisin "Canard". W swojej kaczce Bohatyrew zrezygnował jednak z układu dwupłata na rzecz jednopłata.

Po wstępnych próbach samolot został przewieziony do Petersburga, gdzie był pokazany na Pierwszej Wystawie Nowych Prac w kwietniu 1911 r. Dalsze eksperymenty prowadzono na lotnisku Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Gatczynie. Podczas jednej z prób (wg innych źródeł- podczas pierwszego wzlotu) samolot został rozbity.

Bo­hatyrew podaje w swych wspomnieniach, że samo­lot z łatwością utrzymywał się w powietrzu, jednak zbyt słaby silnik uniemożliwiał osiągnięcie więk­szych prędkości lotu. Prawdę mówiąc to konstrukcja nie należała do udanych. Pomijając kwestię silnika, samolot był zbyt ciężki, niewłaściwą też musiała być jego sterowność w locie. Zważywszy te wady, rozbicie samolotu nie jest zaskoczeniem.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy jednopłat o układzie kaczki o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny dwudźwigarowy, usztywniony stalowymi drutami do wieżyczki z rur stalowych nad kadłubem i do podwozia.
Kadłub kratownicowy o przekroju prostokątnym w części przedniej i trójkątnym w tylnej, wykonany z prętów jesionowych z okuciami mosiężnymi i wykrzyżowaniem z drutów o średnicy 1 mm, pokrycie z tafty. Kabina otwarta.
Podwozie czterokołowe z płozami przeciwkapotażowymi. Amortyzacja ze sznurów gumowych. Koła szprychowe.

Silnik- chłodzony powietrzem, prawdopodobnie Anzani o mocy 18 kW (25 KM).

Dane techniczne "Utka Nadieżda" (wg [2]):
Masa własna- 270 (wg [1]- 250) kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 370 (wg [1]- 350) kg.
Prędkość- 45-50 km/h.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[3] Januszewski S. "Pionierzy. Polacy w siłach powietrznych Wielkiej Wojny 1914-1918". Fundacja Otwartego Muzeum Techniki. Wrocław 2019.
blog comments powered by Disqus