Bloch MB-200, 1933

Samolot bombowy nocny. Francja.
Samolot bombowy nocny Bloch MB-200 lotnictwa francuskiego. (Źródło: archiwum).

Samolot Bloch MB-200BN4 był bombowcem nocnym. Powstał w pierwszej połowie lat 1930-tych. Zbudowano 208 egz. seryjnych. W latach1935-1936 r. 35 egz. sprzedano do Hiszpanii, 10 do Rumunii i 1 do Czechosłowacji, gdzie uruchomiono produkcję licencyjną tych maszyn.

Od 1939 r. MB-200 zaczęto stopniowo wycofywać z dywizjonów bombowych. W 1940 r. wykorzystywano je przeważnie w szkołach lotniczych i w transporcie powietrznym, jedynie 22 egz. pozostawały nadal na wyposażeniu jednostek I linii.

W Polsce.

W I połowie 1940 r. na samolotach Bloch MB-200 latali również Polacy, piloci Polskich Sił Powietrznych we Francji. Używane były do lotów szkolnych w:
- Centrum Wyszkolenia Lotnictwa w Lyon-Bron,
- ośrodku szkoleniowym w Clermont Ferrand,
- Centrum Wyszkolenia w Rennes,
- bazie lotniczej BA Cazaux,
- Szkole Strzelców Samolotowych w Blidzie w Algierii,
- ośrodku szkoleniowym w Tours (podczas ewakuacji).

W dniu 25.05.1940 r. uformowano w Blida jednostkę bojową- 201e Escadrille de l'Aviation Mediteranee (Eskadra Lotnictwa Śródziemnomorskiego), w której większość personelu składała się z polskich lotników. Mieszane polsko-francuskie załogi wykonały kilka lotów bojowych na MB-200BN4. Podczas jednego z patroli powietrznych w dniu 13.06.1940 r. samolot pilotowany przez sierż. pil. Juliusza Ostrowskiego napotkał nad morzem bombowiec włoski Savoia Marchetti. Strzelcy obydwóch maszyn otworzyli ogień i Bloch z dymiącym silnikiem wycofał się w kierunku Afryki. Pilotowi udało się szczęśliwie dotrzeć do lądu, ale wkrótce po przekroczeniu linii brzegowej lądował przymusowo.

Pod koniec maja 1940 r. została utworzona polska jednostka bombowa- Groupe de Bombardement de Marche Polonais (GBMP)- Polska Bombowa Jednostka Marszowa, która miała otrzymać 11 samolotów Bloch MB-131 i 5 samolotów Bloch MB-200. W praktyce do dyspozycji jednostki pozostały tylko 3 samoloty Bloch MB-131 oraz 3 samoloty Amiot-143. 6.06.1940 r. Polska Bombowa Jednostka Marszowa przestała istnieć.

Konstrukcja:
Górnopłat o konstrukcji metalowej. Załoga- 4 osoby.
Kabiny zakryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 3 ruchome karabiny maszynowe MAC 1934 kal. 7,5 mm. Udźwig bomb- 1500 kg.

Napęd- 2 silniki gwiazdowe Gnôme Rhône 14 Kirs/Kjrs o mocy 640 kW (870 KM) każdy.

Dane techniczne MB-200BN4 (wg [6]):
Rozpiętość- 22,45 m, długość- 16,0 m, wysokość- 3,92 m, powierzchnia nośna- 66,57 m2.
Masa własna- 4195 kg, masa całkowita- 6785 kg.
Prędkość max- 295 km/h, prędkość przelotowa- 215 km/h, pułap- 6900 m, zasięg- 1000 km.

Źródło:

[1] Lalak Z. ”Zastosowanie bojowe Potezów 631, 633 i 63.11”. Nowa Technika Wojskowa nr 3/1996.
[2] Belcarz B. ”Polacy w Tours”. Lotnictwo z szachownicą nr 19.
[3] Belcarz B. ”Klucze spontaniczne polskich myśliwców we Francji 1940 r”. Lotnictwo nr 10/2004.
[4] Belcarz B. ”Mizgojan i Larczycki”. Lotnictwo z szachownicą nr 24 i 25.
[5] Belcarz B. ”Polskie lotnictwo we Francji 1940”. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2002.
[6] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
blog comments powered by Disqus