B-1, 1934
W związku z zapotrzebowaniem na prosty i mocny szybowiec do szkolnych i treningowych lotów żaglowych oraz do szkolenia w lotach holowanych za samolotem inż. kpt. Michał Blaicher zaprojektował szybowiec B-1. Prototyp został zbudowany w Warsztatach Szybowcowych ZASPL we Lwowie. Został oblatany na holu za samolotem na lotnisku w Skniłowie 29.03.1934 r. Szybowiec był wyposażony w przyrząd pomysłu M. Blaichera, mający służyć do wskazywania położenia prądów wznoszących. Przyrząd ten nie zdał egzaminu.
Szybowiec w 1934 r. na holu za samolotem został przetransportowany do Warszawy, gdzie przeszedł próby w Instytucie Badań Technicznych Lotnictwa. Był w 1934 r. użytkowany w Bezmiechowej. Ustępował jednak szybowcowi Kocjan "Sroka". W 1935 r zaprzestano wykonywać nim loty i zdemontowano go, a później skasowano.
Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat dwudzielny, prostokątny ze zwężonymi końcami, dwudźwigarowy, podparty dwiema parami zastrzałów wykrzyżowanych linkami. Keson sklejkowy do przedniego dźwigara, spełniającego rolę dźwigara głównego. Dźwigar tylny pomocniczy. Część płata za pierwszym dźwigarem oraz lotki kryte płótnem.
Kadłub sześciokątny. Przód kadłuba półskorupowy, kryty sklejką, tył kratownicowy kryty płótnem, a zakończenie tyłu kadłuba kryte sklejką. Z przodu kadłuba zaczep do startu za samolotem i do startu z lin gumowych. Kabina odkryta, osłonięta z przodu wiatrochronem.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem. Ster kierunku z rogowym odciążeniem aerodynamicznym.
Podwozie płozowe. Płoza jesionowa amortyzowana krążkami gumowymi. Płoza ogonowa stalowa.
Dane techniczne B-1 (wg [1]):
Rozpiętość- 12,7 m, długość- 7,18 m, wysokość- 1,5 m, powierzchnia nośna- 17,7 m2.
Masa własna- 130 kg, masa użyteczna- 75 kg, masa całkowita- 205 kg.
Dopuszczalna prędkość holowania- 70 km/h, prędkość minimalna- 41 km/h, doskonałość przy prędkości optymalnej 50 km/h- 15,5, opadanie minimalne przy prędkości ekonomicznej 45 km/h- 0,9 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.[2] Glass A. "Polskie konstrukcje lotnicze do 1939". Tom 3. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2008.