Bezobrazow-Mosca, 1914

Samolot myśliwski. Rosja.
Samolot myśliwski Bezobrazow-Mosca. (Źródło: [1] Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969).

Samolot Bezobrazow-Mosca został zbudowany w moskiewskich zakładach należących do Aleksandra Aleksandrowicza Bezobrazowa. Konstrukcja została opracowana przez por. inż. A. A. Bezobrazowa przy współpracy E. F. Mosca. To był właściwie trójpłatowy tandem, ponieważ najwyższe skrzydło było wysunięto daleko do przodu. Najniższe skrzydło było praktycznie pod ogonem samolotu. Skrzydła były bardzo wąskie (1:25), dzięki temu samolot miał być mniej widoczny od dołu.

W pierwotnym projekcie kabina pilota miała być wtopiona w kadłub, pilot miał posługiwać się peryskopem i oknami wykonanymi w bocznych ściankach kadłuba. Planowano zastosować długi wał napędowy od silnika do śmigła, dzięki czemu miano uzyskać nad silnikiem gwiazdowym czysty aerodynamicznie przód kadłuba. Te zaawansowane pomysły okazały się być bardzo skomplikowane, dlatego samolot otrzymał konwencjonalną kabinę i przód kadłuba.

W 1914 r. A. A. Bezobrazow zaproponował zbudowanie dużego warsztatu dla podjęcia produkcji swojego samolotu lub samolotów innych typów. A. A. Bezobrazow jednak nie otrzymał od wojska niezbędnych środków i zamówień na samoloty własnej konstrukcji. Jednak samolot został ukończony i oblatany 2.10.1914 r. przez E. F. Mosca. Samolot został przetransportowany do Szkoły Pilotów w Sewastopolu, gdzie został zmodyfikowany. W czerwcu 1916 r. trójpłat został przetransportowany z powrotem do Moskwy. W dniu 6.08.1916 r. uległ rozbiciu podczas startu. W lutym 1917 r. zostało naprawiony, ale dalszy los samolotu jest nieznany.

W Polsce.

Wg [2]- pilot Antoni Ernest Mroczkowski, Polak w służbie lotnictwa carskiej Rosji, w sierpniu 1916 r. na lotnisku Chodynka w Moskwie oblatał samolot trójpłatowy konstrukcji por. inż. Bezobrazowa, za co otrzymał złoty zegarek z 12 brylantami.

Konstrukcja:
Trójpłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina odkryta.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- rotacyjny Gnôme o mocy 60 kW (81 KM).

Dane techniczne Bezobrazow-Mosca (wg [1]):
Rozpiętość- 13,0 m, powierzchnia nośna- 17,0 m2.
Masa własna- 400 kg, masa całkowita- 550 kg.
Prędkość max- 100 km/h, pułap- ponad 1000 m.

Źródło:

[1] Szawrow W. B. ”Istorija konstrukcij samolotow w SSSR do 1938 g.”. Maszinostrojenije, Moskwa 1969.
[2] Kowalski T. J., Malinowski T. ”Mała encyklopedia lotników polskich.”. Tomik 1. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus