Bereś Bogumił

Bogumił Bereś. (Źródło: via Marek Niechciał).

Bogumił Bereś rodził się 9.12.1944 r. w Pabianicach.

Absolwent II Liceum Ogólnokształcącego im. Królowej Jadwigi w Pabianicach z maturą w 1963 r. (?). Grał z zespole muzycznym Chochoły, który m.in. w 1964 r. wystąpił na II Krajowym Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Po podjęciu studiów w 1967 r. założył zespół wokalno- instrumentalny Kwadraty. Występował z nim głównie w klubach studenckich oraz nagrywał dla Rozgłośni Harcerskiej.

W latach 1960- tych studiował na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, gdzie w 1972 r. uzyskał dyplom inż. mechanika ze specjalnością samoloty i śmigłowce.

W latach 1972- 1979 pracował w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym PZL- Mielec jako specjalista konstruktor, przy projektowaniu samolotu rolniczego PZL M15 "Belfegor" oraz projektował modele dynamicznie podobne do badań w tunelu aerodynamicznym prędkości krytycznej flatteru.

W 1979 r. podjął pracę w Przedsiębiorstwie Doświadczalno- Produkcyjnym PZL-Bielsko jako główny konstruktor, prowadząc zespół konstrukcyjny, w którym przeprowadzono modyfikację szybowca SZD-48 "Jantar Standard 3", przygotowanie produkcji seryjnej szybowca dwumiejscowego SZD-50-3 "Puchacz", projektowanie i przygotowanie produkcji seryjnej szybowca SZD-51 "Junior", projektowanie i budowę prototypów szybowców SZD-52 "Jantar 15" / "Krokus", W oraz wykonano prace studyjne szybowca klasy otwartej SZD-53. W 1983 r. został specjalistą konstruktorem i zaprojektował, według własnego patentu, urządzenie do automatycznego sterowania klapą, budując urządzenie i przeprowadzając próby oraz uczestniczył w budowie skrzydeł do szybowca SZD-48-4 "Jantar" z profilem NN-17.

Od 1987 r. był kierownikiem zespołu, jako konstruktor wiodący, a od 1993 r. jako główny konstruktor, projektując i prowadząc budowę prototypu szybowca SZD-56 "Diana", aż do 2000 r. W latach 1992-1993 był przewodniczącym Rady Pracowniczej PZL- Bielsko.

W 1995 r. założył własne Biuro Projektowe "B" Bogumił Bereś, gdzie zaprojektował łopaty kompozytowe do elektrowni wiatrowej oraz ramy kompozytowe (węglowe) do roweru górskiego, opracował projekt kompozytowego wózka transportowego BPB-06 do szybowców oraz wykupił od syndyka masy upadłościowej PDPSz PZL- Bielsko dokumentację i prawa do produkcji szybowca SZD-56 "Diana". Uruchomił produkcję szybowców SZD-56-1 "Diana 1" oraz opracował wraz dr Krzysztofem Kubryńskim projekt szybowca SZD-56-2 "Diana 2", wykonał jego prototyp i uruchomił produkcję. Własności tych szybowców, uzyskane dzięki oryginalnej koncepcji oraz wyrafinowanej technologii i konstrukcji, umożliwiły ustanowienie na nich rekordów krajowych, rekordów świata oraz wygranie licznych zawodów, w tym zawodów rangi mistrzostw świata.

Interesował się muzyką, literaturą, komputerem, motocyklem, rowerem górskim i nartami. Pilot szybowcowy i samolotowy. Po rozpoczęciu pracy w OBRSK Mielec uzyskał licencję pilota szybowcowego i samolotowego, z przeszkoleniem na samolocie PZL An-2. Miał wypadek na motoszybowcu SZD-45 "Ogar" w Aeroklubie Mieleckim. W 2009 r. Aeroklub Polski wyróżnił go Medalem Tańskiego.

Bogumił Bereś zmarł nagle 2.02.2016 r.  w wieku 72 lat. Pochowany na cmentarzu Kamienica w Bielsku Białej.

Konstrukcje:
SZD-56-1 "Diana 1", 1990, szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej.
SZD-56-2 "Diana 2", 2005, szybowiec wyczynowy klasy 15-metrowej.

Źródło:

[1] ”Kolejna Diana-2”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 6/2006.
[2] Tomasz Murawski – informacje.
[3] Encyklopedia miasta Mielca.
blog comments powered by Disqus