Wilson "Avid Flyer", ok. 1983
Samolot ”Avid Flyer” (po angielsku- zapalony lotnik) został skonstruowany przez Deana Wilsona. Samolot ten przedstawiony został w Oshkosh w 1983 r. i z miejsca zdobył nagrodę dla najlepszej nowej konstrukcji. Pomyślany jako niedroga alternatywa dla samolotów certyfikowanych, łączył cechy typowe dla maszyn ultralekkich, takie jak lekki silnik dwusuwowy, z zapewniającymi bezpieczeństwo rozwiązaniami konstrukcyjnymi sprawdzonymi w większym lotnictwie. Ciekawostką były składane skrzydła, umożliwiające holowanie go po drogach i przechowywanie w garażu.
Był to dopiero początek rozwoju ”Avid Flyera” z czasem powstało kilka kolejnych modeli, łącznie ze specjalnym wariantem dalekiego zasięgu. W maju 1987 r. Hubert de Chavign na samolocie "Avid Flyer" doleciał do bieguna północnego. Towarzyszył mu Nicolas Hulot na samolocie Aviasud Engineering "Mistral". Były to pierwsze w historii samoloty ultralekkie, które dokonały takiego wyczynu.
Dalszym rozwojem konstrukcji są samoloty: ”Kitfox” oraz słowacki Aeropro ”Eurofox”.
W Polsce.
W połowie lat 1990- tych w Zakładzie Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego Yalo zbudowany został samolot Wilson "Avid Flyer".
W Polsce używane są samoloty Aeropro ”Eurofox”, powstałe na bazie samolotu ”Avid Flyer”.
Konstrukcja:
Dane techniczne:
Źródło:
[1] Setlak M. ”Eurofox w aeroklubie”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue” nr 7/2006.[2] YALO - Zakład Napraw i Budowy Sprzętu Latającego i Pływającego.