Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.

W październiku 1988 r. Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń i Politechnika Warszawska utworzyli jednostkę innowacyjno-wdrożeniową pod nazwą Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.

Po zmianie systemu gospodarczego w Polsce i rozwiązaniu Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń, na wniosek nowego wspólnika- Komitetu Badań Naukowych odstąpiono od koncepcji budowy Zakładów w Górze Kalwarii, a generalna koncepcja, działalności Aviaty została zmieniona. Zrezygnowano z zatrudniania stałych pracowników na rzecz okresowego angażowania najwybitniejszych specjalistów do realizacji zadań- umów o dzieło.

W firmie Aviata samodzielnie zaprojektowano i wykonano samolot przeznaczony specjalnie do holowania szybowców Aviata GM-1 ”Gniady”.

Aviata wykonała również wiele prac naukowych i wdrożeniowych, np.:
- obliczenia podwozia samolotu PZL-126 ”Mrówka”,
- system sterowania uzbrojeniem samolotu PZL I-22 ”Iryda”,
- badania aerodynamiczne samolotu PZL-130 ”Orlik”,
- badania rezonansowe samolotu PZL-105 ”Flaming”,
- opracowano i przebadano kompozytowe śmigło o stałym skoku SM 100-4c dla samolotów ”Gniady”, PZL-104 ”Wilga”, PZL Jak-12 i PZL-101 ”Gawron”.

Konstrukcje:
Aviata GM-1 ”Gniady”, 1995, samolot holowniczy.

blog comments powered by Disqus