Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.

W październiku 1988 r. Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń i Politechnika Warszawska utworzyli jednostkę innowacyjno-wdrożeniową pod nazwą Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.

Plany Aviaty były bardzo ambitne. Po­czątkowo przewidywano urucho­mić produkcję szybowca PW-2 "Gapa", a później w ramach współpracy głównie z Instytutem Lotnictwa realizować am­bitne opracowania z dziedziny nowych kon­strukcji lotniczych oraz pilotażowego wdraża­nia pomysłów i technologii powstałych w Insty­tucie Lotnictwa- m.in. nowych linii technolo­gicznych włókien węglowych. Były nawet gotowe plany budowy zakładu w Górze Kalwarii.

Po zmianie systemu gospodarczego w Polsce i rozwiązaniu Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń, na wniosek nowego wspólnika- Komitetu Badań Naukowych odstąpiono od koncepcji budowy Zakładów w Górze Kalwarii, a generalna koncepcja, działalności Aviaty została zmieniona. Zrezygnowano z zatrudniania stałych pracowników na rzecz okresowego angażowania najwybitniejszych specjalistów do realizacji zadań- umów o dzieło.

W firmie Aviata samodzielnie zaprojektowano i wykonano samolot przeznaczony specjalnie do holowania szybowców Aviata GM-1 ”Gniady”.

Aviata wykonała również wiele prac naukowych i wdrożeniowych, np.:
- obliczenia podwozia samolotu PZL-126 ”Mrówka”,
- system sterowania uzbrojeniem samolotu PZL I-22 ”Iryda”,
- badania aerodynamiczne samolotu PZL-130 ”Orlik”,
- badania rezonansowe samolotu PZL-105 ”Flaming”,
- opracowano i przebadano kompozytowe śmigło o stałym skoku SM 100-4c dla samolotów ”Gniady”, PZL-104 ”Wilga”, PZL Jak-12 i PZL-101 ”Gawron”.

Konstrukcje:
Aviata GM-1 ”Gniady”, 1995, samolot holowniczy.

Źródło:

[1] Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o..
[2] Margański M. "Co z tym Gniadym?" Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/1997.
blog comments powered by Disqus