Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.
W październiku 1988 r. Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń i Politechnika Warszawska utworzyli jednostkę innowacyjno-wdrożeniową pod nazwą Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o.
Plany Aviaty były bardzo ambitne. Początkowo przewidywano uruchomić produkcję szybowca PW-2 "Gapa", a później w ramach współpracy głównie z Instytutem Lotnictwa realizować ambitne opracowania z dziedziny nowych konstrukcji lotniczych oraz pilotażowego wdrażania pomysłów i technologii powstałych w Instytucie Lotnictwa- m.in. nowych linii technologicznych włókien węglowych. Były nawet gotowe plany budowy zakładu w Górze Kalwarii.
Po zmianie systemu gospodarczego w Polsce i rozwiązaniu Urząd Postępu Naukowo-Technicznego i Wdrążeń, na wniosek nowego wspólnika- Komitetu Badań Naukowych odstąpiono od koncepcji budowy Zakładów w Górze Kalwarii, a generalna koncepcja, działalności Aviaty została zmieniona. Zrezygnowano z zatrudniania stałych pracowników na rzecz okresowego angażowania najwybitniejszych specjalistów do realizacji zadań- umów o dzieło.
W firmie Aviata samodzielnie zaprojektowano i wykonano samolot przeznaczony specjalnie do holowania szybowców Aviata GM-1 ”Gniady”.
Aviata wykonała również wiele prac naukowych i wdrożeniowych, np.:
- obliczenia podwozia samolotu PZL-126 ”Mrówka”,
- system sterowania uzbrojeniem samolotu PZL I-22 ”Iryda”,
- badania aerodynamiczne samolotu PZL-130 ”Orlik”,
- badania rezonansowe samolotu PZL-105 ”Flaming”,
- opracowano i przebadano kompozytowe śmigło o stałym skoku SM 100-4c dla samolotów ”Gniady”, PZL-104 ”Wilga”, PZL Jak-12 i PZL-101 ”Gawron”.
Konstrukcje:
Aviata GM-1 ”Gniady”, 1995, samolot holowniczy.
Źródło:
[1] Aviata. Zakład Kompozytów i Techniki Lotniczej - Sp.z o.o..[2] Margański M. "Co z tym Gniadym?" Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/1997.