Aviasud Engineering "Albatros"

Samolot sportowy ultralekki. Francja.
Ultralekki samolot sportowy Aviasud Engineering ”Albatros”. (Źródło: Copyright Michał Bojnowski via " lotnictwo.net.pl ").

Do 1997 r. wyprodukowano we Francji ok. 130 egz.

W Polsce.

W grudniu 1996 r. Edward Margański wykonał lot zapoznawczy na samolocie Aviasud Engineering ”Albatros” nad Lazuro­wym Wybrzeżem, w okolicach Nicei gdzie mieściła się siedziba firmy Aviasud Engineering.

Na początku 1997 r. firma lotnicza Zakład Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego nawiązała współpracę z francuską firmą Aviasud Engineering. W ramach tej współpracy wyprodukowano 5 egz. ultralekkich samolotów ”Albatros”. Samoloty były produkowane w kooperacji z firmami Serwis Samolotów Historycznych J&J Karasiewicz i Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek. Pierwsza z nich wykonywała części metalowe oraz prowadziła montaż samolotów, druga- wykonywała laminatową strukturę. Dwa pierwsze egzemplarze były gotowe w sierpniu 1997 r. Z powodów formal­nych były one jednak oblatywane w Polsce. Kłopoty ze zbytem i likwidacja firmy Aviasud spowodowała, że produkcję przerwano.

Silnik:
- "Albatros 50CV"- Rotax 503 o mocy 37 kW (50 KM),
- "Albatros 65CV"- Rotax 582 o mocy 48 kW (65 KM),
- "Albatros 80CV"- Rotax 912 o mocy 59 kW (80 KM).

Dane techniczne "Albatros 50CV" (wg [3]):
Rozpiętość- 9,7 m, długość- 7,36 m, powierzchnia nośna- 15,5 m2.
Masa własna z wyposażeniem- 205 kg, masa startowa- 410 kg.
Prędkość max- 140 km/h, wznoszenie- 3,35 m/s.

Dane techniczne "Albatros 65CV" (wg [3]):
Rozpiętość- 9,7 m, długość- 7,36 m, powierzchnia nośna- 15,5 m2.
Masa własna z wyposażeniem- 230 kg, masa startowa- 450 kg.
Prędkość max- 160 km/h, wznoszenie- 4,2 m/s.

Dane techniczne "Albatros 80CV" (wg [3]):
Rozpiętość- 9,7 m, długość- 7,36 m, powierzchnia nośna- 15,5 m2.
Masa własna z wyposażeniem- 260 kg, masa startowa- 450 kg.
Prędkość max- 175 km/h, wznoszenie- 5,5 m/s.

Galeria

  • Egzemplarz, na którym Edward Margański latał we Francji przed hangarem firmy Aviasud Engineering we Frejus, grudzień 1996 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997).
  • Pierwszy zbudowany w Polsce samolot ”Albatros” na lotnisku w Bielsku Białej, sierpień 1997 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997).
  • Dwa samoloty ”Albatros” przygotowane do wysyłki do Francji. Bielsko-Biała, sierpień 1997 r. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997).

Źródło:

[1] Stanisławski M. ”Awiator”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 10 (13)/2008.
[2] Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze.
[3] Margański E. "Przygoda z Albatrosem". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 9/1997.

blog comments powered by Disqus