Nowak Marian

Marian Nowak. (Źródło: Marian Nowak via Free Flight nr 3/2013).
Doświad­czony pilot agrolotniczy, szybownik i konstruktor- amator. Bakcylem latania zaraził go pilot samolotowy CSS-13 ściągający z  przygodnego lądowania szybowiec. Było to w okolicach Lublina, gdzie uczęszczał do szkoły średniej. Pilotem okazał się Stanisław Kasperek, wielokrotny mistrz Polski w akrobacji samolotowej. Dzięki niemu, w 1961 r., znalazł się w Lesznie na podstawowym szkoleniu szybowcowym w grupie Franciszka Kępki. Następnie latał na szybowcach, m.in. na Żarze i w Jeżowie Sudeckim.

Później, większość swojego życia spędził latając na samolotach, głównie rolniczych. W latach 1970- tych latał na samolotach rolniczych PZL An-2, opryskując m.in. pola w Etiopii, Sudanie, Egipcie i Algierii. Jednak zawsze odczuwał chęć latania szybowcowego. Jego marzeniem był, dający niezależność, motoszybowiec. W latach 1960-tych planował zmotoryzować, pozyskany szybowiec IS-3 ABC. Później były plany przebudowy szybowca IS-B "Komar-48", którego skrzydła ostatecznie wykorzystał w samolocie "Altostratus" jego przyjaciel Józef Borzęcki.

Wielkie wrażenie zrobiły na nim konstrukcje Jarosława Janowskiego. Latał na samolocie J-1 "Prząśniczka", a na następnym prototypie J-2 ”Polonez”, zbudowanym przez Józefa Leńca, dokonał oblotu. Dla Mariana Nowaka została zbudowana trzecia konstrukcja Janowskiego- J-3 ”Orzeł”. W 1978 r. wyjechał on do Kanady zabierając ze sobą samolot. Przez blisko 12 lat wykonywał na nim loty pod niebem Kanady i USA. W 1980 r. na zlocie w Oshkosh wzbudził duże zainteresowanie, również jako pierwszy amatorski samolot z bloku komunistycznego.

M. Nowak pracował w zakładach lotniczych De Havilland Canada w kontroli technicznej oraz latał dorywczo jako pilot rolniczy (m.in. w 1978 r. wykonywał opryski bawełny w Nikaragui). Jest również członkiem Toronto Soaring Club. W 1989 r. przystąpił do budowy motoszybowca własnej konstrukcji, o nazwie "Dana". Pierwszy lot wykonał na nim 31.05.1993 r. "Dana" przerosła oczekiwania konstruktora- latała wspaniale. M. Nowak wykonał na nim wiele wspaniałych lotów. W latach 1994- 2000 skonstruował i zbudował jednomiejscowy szybowiec klasy 18- metrowej "Egret". Jest to bardzo udana konstrukcja, na której M. Nowak do 2013 r. wylatał 1600 h i przeleciał 60 000 km.

Konstrukcje:
J-3 ”Orzeł” (”Eagle”), 1978, amatorski ultralekki samolot sportowy.
Nowak "Dana"
, 1993, motoszybowiec amatorski.
Nowak "Egret"
, 2000, szybowiec amatorski klasy 18- metrowej.

Galeria

  • Konstruktor i jego ”Egret”. (Źródło: Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 1/2001).

Źródło:

[1] Nowak M. "Zbudowałem motoszybowiec". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/1994.
[2] Nowak M. "Zbudowałem motoszybowiec". The New Link. Biuletyn Stowarzyszenia Inżynierów Polskich w Kanadzie nr 3-4/2006.
[3] Nowak M. "Z powrotem na Czapli". The New Link. Biuletyn Stowarzyszenia Inżynierów Polskich w Kanadzie nr 3-4/2006.
[4] Nowak M. "1000 km in the Egret". Free Flight nr 3/2013.
[5] ”Polskie konstrukcje amatorskie”.

blog comments powered by Disqus