Kompol "Blues" / "Blues Plus", lata 2000-ne (?)
Konstruktorem wózka do motolotni Kompol ”Blues” jest Tomasz Królikowski. Produkowany był seryjnie w firmie Kompol s.c. Zbudowany w układzie “L”.
Wózek ”Blues” jest bardzo lekki, a przy tym solidny. Stosunkowo wysokie zawieszenie wymusza rozwagę pilota w manewrach naziemnych, ale za to “oszczędza śmigło”, które znajduje się dość wysoko nad powierzchnią lotniska. Ciekawostką są koła, które stosował Kompol, które były wykonane z żywicy wzmocnionej włóknem szklanym i były bardzo lekkie.
Wersją rozwojową wózka "Blues" był "Blues Plus". Różnił się zastosowaniem wyższej szyby, zabudowanymi przy pomocy dakronu bokami oraz (w niektórych egzemplarzach) stalową, górną częścią masztu.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy wózek motolotniowy o konstrukcji metalowej.
Konstrukcja wózka z rur aluminiowych łączonych elementami stalowymi. Całość skręcana. Łoże silnika wykonane jako konstrukcja stalowa spawana. Przednia część wózka osłonięta owiewką wykonaną z laminatu. Miejsca załogi odkryte.
Podwozie trójkołowe, stałe. Przednie kółko amortyzowane wyposażone w hamulec bębnowy. Dodatkowo na widelcu przednim zainstalowano tzw. amortyzator skrętu.
Galeria
Źródło:
[1] Liwiński J. ”Rejestr polskich statków powietrznych 2006.”. Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 2/2006.[2] Rycaj G., Stanisławski M. ”Polskie projekty: motolotnia Jazz firmy Kompol S.C.”. Projektowanie i Konstrukcje Inżynierskie nr 5/2008.
[3] Paweł vel Karabus - informacje.