Sznapka "Kanion Bravo", 1980

Lotnia lub skrzydło motolotni. Polska.
Lotnia ”Kanion Bravo” w hangarze na lotnisku Aeroklubu Podhalańskiego w 1994 r. (Źródło: Sądeckie Wiadomości Retro via Damian Lis).
Lotnię ”Kanion Bravo” skonstruował i zbudował Zdzisław Sznapka. Konstrukcja powstała w 1980 r. Charakteryzowała się bardzo prostą konstrukcją. Przeznaczona była do latania swobodnego, jednak w miarę rozwoju motolotniarstwa została przystosowana do zabudowy jako skrzydło do motolotni.

”Kanion Bravo” okazała się najpopularniejszą lotnią konstrukcji Z. Sznapki. W latach 1980-tych zbudowano w całym kraju kilkadziesiąt egzemplarzy. Wg opinii pilotów, lotnia lata właściwie sama- nie należy jej tylko przeszkadzać. Lotnie ”Kanion Bravo” używane były z powodzeniem do szkolenia. Licznie również uczestniczyły w zawodach i imprezach lotniarskich.

Konstrukcja:
Lotnia posiada ruchomą końcówkę skrzydła oraz linkę odciągu poziomego w układzie wspomagającym sterowanie. Charakterystyczny jest łamany kil, tworzący trójkątną pionową kieszeń o dość dużej powierzchni. Lotnia wymaga w ogóle starannej regulacji przez dobór długości linek. To samo dotyczy kształtu żeber usztywniających. Kąt wierzchołkowy- 113 stopni.

Dane techniczne ”Kanion Bravo” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,4 m, powierzchnia nośna- 18,4 m2.

Galeria

  • Lotnia ”Kanion Bravo” w hangarze na lotnisku Aeroklubu Podhalańskiego w 1994 r. (Źródło: Sądeckie Wiadomości Retro via Damian Lis).
  • Leszek Mańkowski startuje z Nosala na lotni ”Kanion Bravo”. (Źródło: Henryk Falandysz).

Źródło:

[1] "Kanion- Sznapkoloty dla każdego"
[2] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.

blog comments powered by Disqus