Korol "Kobuz 1" / "Kobuz 2" / "Kobuz 3", lata 1970-te

Lotnia. Polska.
Lotnia Józefa Korola , na której wykonał rekordowy lot w Eger w lipcu 1978 r. (Źródło: Skrzydlata Polska nr 47/1978).

Lotnie o nazwie ”Kobuz” konstruował i budował Józef Korol. Powstały lotnie o nazwach "Kobuz 1", "Kobuz 2", "Kobuz 3" i "Kobuz 4".

W lipcu 1978 r. Józef Korol startował na lotni własnej konstrukcji (brak informacji o jej nazwie) w Międzynarodowym Mityngu Lotniarskim w Eger (Węgry). W czasie jednego z lotów uzyskał wówczas wysokość 1700 m oraz przewyższenie nad miejscem startu 1480 m, lot trwał 1 h 42'.

Konstrukcja.
Szkielet lotni zbudowany z rur duraluminiowych, składał się z dwóch krawędzi natarcia, dźwigara, kila, masztu i sterownicy. Szkielet lotni usztywniony układem dolnych oraz górnych cięgieł. Krawędzie natarcia usztywnione za pomocą salingów. Kąt wierzchołkowy- 122o.
Pokrycie lotni jednostronne, ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber.
Uprząż przystosowana do lotów pozycji siedzącej.

Dane techniczne Korol lotnia (1978) (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, powierzchnia nośna- 19,0 m2, wydłużenie- 5,2.
Doskona­łość- ok. 6, opadanie min.- ok. 2 m/s.

Źródło:

[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[2] Korol J. "Na lotni w chmurze". Skrzydlata Polska nr 47/1978.
blog comments powered by Disqus