Kołodziej "Balans", 1979
Egzemplarze eksperymentalne były wyposażone w rozpraszacze wirów brzegowych. ”Balans" odznacza się bardzo dobrą sterownością. Komfort pilotażu i łatwość manewrowania pozwalały na długotrwałe przebywanie w powietrzu, a także na loty w turbulencji. Nie stwierdzono przypadków wejścia lotni w niebezpieczne stany lotu, ani też wyczuwalnych tendencji w tym kierunku. Z tego powodu ”Balans" nadawał się dobrze do szkolenia. Walory pilotażowe i niezłe osiągi (w szczególności mała prędkość opadania), czyniły z niej bardzo uniwersalną lotnię, zadowalającą wielu amatorów nie zamierzających uprawiać lotniarstwa zawodnicze.
Lotnie ”Balans” powielane były w wielu egzemplarzach przez lotniarzy skupionych wokół ośrodka na Żarze (Bielsko-Biała, Śląsk, Kraków). W latach 1979- 1982 osiągnięto na ”Balansie" wiele sukcesów sportowych, zarówno w zawodach jak i wynikach obiektywnych, m.in.:
- Zdzisław Kołodziej startował na lotni "Balans" podczas Lotniowych Mistrzostw Świata, które były rozgrywane w St. Hilare du Touvet k. Grenoble w dniach 29.07- 12.08.1979 r.,
- 29.06.1980 r. Henryk Falandysz wykonał z góry Żar lot na lotni Balans trwający 4 h 47 minut. W tym czasie był to czwarty z kolej czas uzyskany w Polsce przez lotniarza.
Lotnie "Balans" były budowane przez polskich lotniarzy, m.in. przez Ryszarda Szczepańskiego z Sopotu. Ok. 1981 r. Piotr Świgoń zastosował lotnię ”Balans” jako skrzydło w motolotni własnej konstrukcji (Świgoń-motolotnia).
Konstrukcja:
Pokrycie ukształtowane i usztywnione za pomocą żeber o kształcie litery ”S”, wykonane z elastycznej rurki ze stopu lekkiego.
Galeria
Źródło:
[1] Kibiński J. ”Lotniarstwo dla każdego”. Biblioteczka Skrzydlatej Polski. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1989.
[2] Falandysz H. ”Rekord życiowy”. Skrzydlata Polska nr 41/1980.
[3] E-mail od Ryszarda Szczepańskiego z dnia 18.09.2010 r.
[4] "Lotniowe Mistrzostwa Świata". Skrzydlata Polska nr 37/1979.