Górniak-wiatrakowiec jednomiejscowy, 1993

Wiatrakowiec amatorski. Polska.
Wiatrakowiec jednomiejscowy nr N8038D. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
Marian Górniak podczas pobytu w USA (w II połowie lat 1980-tych) zainteresował się wiatrakowcami. Po powrocie do kraju w 1987 r., jako pierwszy w Polsce, zabrał się do budowy jednomiejscowego wiatrakowca wg własnego projektu. Wzorowany był na amerykańskim wiatrakowcu Bensen. Konstruktor miał dużo problemów ze skompletowaniem materiałów i części. Łopaty wirnika zamówił i sprowadził z firmy Ken Brock USA za 2000 USD plus cło i koszty przesyłki. Dobry silnik kosztował 1700 USD. Musiał więc zadowolić się silnikiem zastępczym Volkswagen VW 1500 o mocy 37,8 kW (50 KM), który praktycznie nadawał się do remontu. Silnik ten okazał się za słaby. (Wg [3]- konstruktor początkowo do napędu wiatrakowca zamierzał wykorzystać dwa silniki od motocykla Jawa). Gaźnik wziął od Trabanta. Firma Hydral Wrocław przekazała konstruktorowi dwie pompy do rozruchu wstępnego. Rozruch na wałek giętki nie zdał egzaminu, zastosował więc rozruch hydraulicznie, który okazał się najwłaściwszy.

W końcu, wkładając w swoje dzieło wszystkie swoje oszczędności i dużo czasu, w czerwcu 1993 r. rozpoczął próby. Podczas prób pilot odrywał kilka razy wiatrakowiec od ziemi i niezwłocznie lądował. Miał problemy ze środkiem ciężkości. Po każdym lądowaniu eliminował zauważone usterki i przesuwał środek ciężkości. Przy kolejnej próbie gwałtowny podmuch wiatru spowodował natychmiastowe wyrwanie wózka w górę, powodując niebezpieczny przechył do tyłu. Łopaty uderzyły o ziemię na długości 8-10 cm ulegajac uszkodzeniu.

Podczas remontu wiatrakowca, w jego konstrukcji zostały wprowadzone zmiany. Dawały one większe możliwości  usuwania bądź poprawiania nieprawidłowości. Niestety brak środków finansowych nie pozwalał na zakup nowych łopat. Dostosował więc łopaty od śmigłowca, ale były one ciężkie i wykonane w prymitywnych warunkach. Ostatecznie okazało się, że są nieodpowiednie. Wówczas to Marian Górniak rozpoczął poszukiwania sponsora lub wspólnika, który zaryzykowałby i pomógł dokończyć pionierskie w Polsce przedsięwzięcie. Nie posiadam informacji, czy starania te przyniosły jakieś efekty.

Prawdopodobnie Marian Górniak zbudował 3 egzemplarze wiatrakowców jednomiejscowych. Wszystkie posiadają układ Bensena, różnią się natomiast szczegółami konstrukcji. Jest to informacja niepotwierdzona, ustalona na podstawie analizy dostępnych zdjęć. Są to wiatrakowce:
- pierwszy wiatrakowiec, uszkodzony podczas prób w 1993 r.,
- wiatrakowiec z numerem N8038D, umieszczonym na stateczniku pionowym,
- wiatrakowiec pomalowany na kolor niebieski i wyposażony w duży zbiornik paliwa. Napędzany silnikiem Trabant o mocy 28 kW (45 KM) pochodzący z firmy Kanion Pana Zdzisława Sznapki ze Skoczowa. Głowica z prerotacją- wstępnym rozkręceniem łopat, aby skrócić długość startu.

W 1995 r. Marian Górniak rozpoczął budowę dwumiejscowego wiatrakowca (prawdopodobnie posiadał oznaczenie MG-3).

Konstrukcja wiatrakowiec jednomiejscowy z 1993 r.:
Jednomiejscowy wiatrakowiec.
Wirnik dwułopatowy. Głowica z prerotacją- wstępnym rozkręceniem łopat.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim, stałe. Istniała możliwość zastosowania płóz lub pływaków.

Silnik- Volkswagen VW 1500 o mocy 37,8 kW (50 KM). W wiatrakowcu (w innym egzemplarzu?) zamontowano również silnik Trabant o mocy 28 kW (45 KM). Śmigło pchające.

Dane techniczne wiatrakowiec jednomiejscowy z 1993 r. (wg [1]):
Powierzchnia tarczy wirnika nośnego- 30 m2.
Masa własna- 150 kg, masa użyteczna- 450-500 kg.
Zakres prędkości- 25-120 km/h, czas lotu- 2 h.

Galeria

  • Pierwszy wiatrakowiec Mariana Górniaka. Demontaż wiatrakowca po uszkodzeniu w czasie prób w 1993 r. (Źródło: archiwum Marian Górniak).
  • Montaż wiatrakowca. (Źródło: archiwum Marian Górniak).
  • Widok wiatrakowca nr N8038D. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • Widok z lewej strony. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • Widok z przodu (nr N8038D). (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • "Niebieski" wiatrakowiec. Widok ogólny. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • Usterzenie i układ napędowy. (Źródło: Copyright Marian Górniak).
  • Silnik, przekładnia, śmigło oraz zbiornik paliwa. (Źródło: Copyright Marian Górniak).

Źródło:

[1] Kisielewska-Staryszak A. ”Pierwszy w Polsce wiatrakowiec Mariana Górniaka”. Lotnictwo- Aviation International, 16-31 marzec 1994.
[2] Informacje uzyskane od Mariana Górniaka.
[3] Gajewski E. ”Uskrzydlony”!

blog comments powered by Disqus