Zagórski motolotnia, 1984

Motolotnia. Polska.
Motolotnia Daniela Zagórskiego ze skrzydłem "Sokół". (Żródło: via ”Daniel Zagórski- Galeria grafiki”).
Daniel Zagórski w latach 1976-1984 zaprojektował i zbudował osiem (około) rożnych modeli lotni. Mieszkając w Łodzi, położonej daleko od gór czy większych wzniesień, nie miał zbyt wielu możliwości wykonywania lotów. Wyjazdy, często tylko sobotnio-niedzielne do Jeżowa Sudeckiego, na Żar czy do Bezmiechowej w Bieszczadach były kosztowne i coraz bardziej uciążliwe. Dlatego w 1984 r. opracował projekt wózka i skrzydło do motolotni o nazwie ”Sokół”. Była to jednomiejscowa motolotnia, wyposażona w lekki wózek, tzw. typu ”A” (tak wyglądał z tyłu). Do napędu zastosowano silnik z Trabant oraz własnoręcznie wystrugane śmigło z jesionowego klocka.

Daniel Zagórski mógł teraz wykonywać loty koło domu. Od 1986 r. startował w wielu ogólnopolskich zawodach motolotniowych. Dzięki temu uzyskał niezbędne doświadczenie w lotach nawigacyjnych oraz nauczył się walki w trudnych warunkach meteorologicznych. W 1991 r. zdobył tytuł Mistrza Polski na motolotni jednomiejscowej w II Motolotniowych Mistrzostwach Polski, które zostały rozegrane w Łodzi. Sukces ten jest tym cenniejszy, że został wywalczony na własnoręcznie zbudowanej motolotni ze skrzydłem ”Sokół” i silnikiem Trabant. W 1992 r. zajął 4 miejsce w III Motolotniowych Mistrzostwach Polski na motolotni dwuosobowej.

W 1987 r.,  na podstawie projektu motolotni Daniela Zagórskiego zbudowano w Łodzi kilka motolotni, m.in. Czerwik-Pitoń-Pastusiak-motolotnia, Banasiak-Latusek-motolotnia, Młynarski-motolotnia oraz Banasiak (Gabriel)-motolotnia.

Wg [3]- w późniejszym okresie Daniel Zagórski projektował  i budował jeszcze inne motolotnie. Były one już  z nowocześniejszymi wózkami typu L.

Konstrukcji motolotni typu A:
Jednomiejscowa motolotnia.
Szkielet motolotni kratownicowy, wykonany z rur duraluminiowych.
Podwozie trójkołowe. Kółka pochodziły od polskiej motorynki.

Wyposażenie: wysokościomierz i wariometr od szybowca, pasy 5 punktowe.

Silnik- Trabant. Rozruch ręczny na sznurek. Tłumik robiony specjalnie- konstrukcja Jarosława Eppla.

Dane techniczne motolotni typu A (wg [4]):
Wznoszenie- 1,5-2 m/s.

Galeria

  • Daniel Zagórski po wylądowaniu na swojej motolotni. I Motolotniowe Mistrzostwa Polski w Szamocinie, 16-19.05.1990 r. (Źródło: "Daniel Zagórski- Galeria grafiki").
  • W powietrzu. (Źródło: "Daniel Zagórski- Galeria grafiki").

Źródło:

[1] ”Daniel Zagórski- Galeria grafiki”
[2] Czerwik Z. ”Historia Motolotniarstwa w Aeroklubie Łódzkim”. ”Daniel Zagórski- Galeria grafiki”
[3] Informacje uzyskane od Lecha Pitonia.
[4] Informacje uzyskane od Daniela Zagórskiego.
blog comments powered by Disqus