Arado Ar-79, 1938

Samolot sportowy, turystyczny. Niemcy.
Samolot sportowo-turystyczny Arado Ar-79 lotnictwa niemieckiego. (Źródło: archiwum).

Samolot sportowy i turystyczny Arado Ar-79 zaprojektowany został w 1937 r. przez Waltera Blume'a w firmie Arado Flugzeugwerke G.m.b.H. Pierwszy egzemplarz został zbudowany w 1938 r. Ar-79 budowany był w wersjach A, B, D i E, które różniły się jedynie drobnymi szczegółami wyposażenia a ich osiągi były bardzo podobne. Produkcję samolotu zakończono w 1941 r., pomimo znakomitych właściwości pilotażowych i dobrych osiągów zbudowano mniej niż 50 egz.

Ar-79 ustanowiły szereg rekordów w swojej klasie. 15.07.1938 r. Ar-9A V1 ustanowił rekord prędkości na trasie 1000 km wynoszący 229,04 km/h, a dwa tygodnie później 29 lipca na tym samym egzemplarzu ustanowiono rekord prędkości na trasie 2000 km- 227,029 km/h. Innym znakomitym osiągnięciem był przelot non-stop z Benghazi w Libii do Gaya w Indiach, trasa o długości 6903 km została pokonana ze średnią prędkością 160 km/h. W czasie II wojny światowej używany także przez Luftwaffe jako samolot łącznikowy, towarzyszący i szkoleniowy.

W Polsce.

Po zakończeniu II wojny światowej na terenach zachodniej Polski znalazły się duże ilości niemieckiego sprzętu wojennego, w tym sporo samolotów różnych typów. Pozostawione samoloty stanowiły mozaikę różnych typów począwszy od standardowych maszyn bojowych Luftwaffe, poprzez sprzęt szkolno-treningowy, a skończywszy na rzadziej spotykanych konstrukcjach. W śród nich znalazły się również samoloty typu Arado Ar-79. Samoloty te przedstawiały znikomą wartość użytkową bądź to wskutek uszkodzeń odniesionych podczas działań wojennych lub daleko posuniętej dewastacji.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej.
Skrzydła o konstrukcji drewnianej krytej sklejką i płótnem.
Kadłub spawany ze stalowych rur kryty stopem Elektron. Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne chowane w locie.

Silnik- rzędowy Hirth HM 504A-2 o mocy 77 kW (105 KM).

Dane techniczne Ar-79 (wg [Internet]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 7,6 m, wysokość- 2,1 m, powierzchnia nośna- 14,0 m2.
Masa własna- 526 kg, masa startowa- 800 kg.
Prędkość max- 230 km/h, prędkość przelotowa- 205 km/h, prędkość lądowania- (wg [2]- 70) km/h, pułap- 4500 m, zasięg- 1025 (wg [2]- 1000) km.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Polskie samoloty wojskowe 1939-1945”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1976.
[2] Arct B. ”Samoloty świata”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1959.
[3] Internet.
blog comments powered by Disqus