Czerwik-Pitoń-Pastusiak motolotnia, 1987

Motolotnia. Polska.
Przygotowania do pierwszego lotu na motolotni zbudowanej przez Zbigniewa Czerwika, Lecha Pitonia i Piotra Pastusiaka. (Źródło: archiwum Lech Pitoń).
W 1987 r. Zbigniew Czerwik, Lech Pitoń i Piotr Pastusiak zbudowali  wózek do motolotni, wg projektu Daniela Zagórskiego.   Dołączono do niej skrzydło Zeta Z-80-B. Aby uniknąć kolizji statecznika lotni ze śmigłem, statecznik obrócono tyłem do przodu. Wózek trójkołowy był typu ”A” (tak wyglądał z tyłu), z silnikiem Trabant 601 i drewnianym, dwułopatowym  śmigłem. Śmigło osadzone było bezpośrednio na wale silnika, a obrotami sterowało się za pomocą  nasuwanej na poprzeczkę sterownicy pokrętki motocyklowej.

Motolotnia została oblatana w czerwcu 1987 r.

W drugiej wersji motolotnia otrzymała powiększony nieco zbiornik paliwa oraz iskrownik. Następne modernizacje szły w kierunku dalszego powiększenia zbiornika paliwa i założenia przekładni, z czym wiązała się konieczność wystrugania nowego, większego śmigła ,co z kolei musiało doprowadzić do usunięcia statecznika .

Zbigniew Czerwik startował na  swojej motolotni podczas kolejnych jedenastu Motolotniowych Mistrzostw Polski od roku 1990 do 2000 włącznie. Zawsze była to ta sama motolotnia z silnikiem Trabant 601 i skrzydłem Zeta Z-80-B.

Konstrukcja:
Motolotnia jednomiejscowa.
Skrzydło Zeta Z-80-B.
Wózek trójkołowy o konstrukcji metalowej. Miejsce pilota odkryte.

Silnik- Trabant 601 o mocy 18 kW (24 KM). Śmigło pchające.

Galeria

  • Motolotnia w locie. Osiny koło Szadku, 4.06.1988 r. Motolotnia posiada wózek w drugiej wersji z nieco powiększonym zbiornikiem paliwa. (Źródło: archiwum Lech Pitoń).

Źródło:

[1] Czerwik Z. ”Historia Motolotniarstwa w Aerokubie Łódzkim”. ”Daniel Zagórski- Galeria grafiki”
[2] Informacje uzyskane od  Lecha Pitonia.
blog comments powered by Disqus