Antonow A-9, 1949

Szybowiec wyczynowy. ZSRR.
Szybowiec Antonow A-9, ze znakiem konkursowym 29 i znakami rejestracyjnymi SP-1597. (Źródło: [1] ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”).

Szybowiec Antonow A-9 powstał w biurze konstrukcyjnym Olega K. Antonowa.

W Polsce.

W Polsce znajdował się jeden szybowiec Antonow A-9 o znakach rejestracyjnych SP-1597. Był to egzemplarz uszkodzony podczas lądowania w terenie przygodnym podczas Międzynarodowych Zawodów Szybowcowych w Lesznie w 1954 r. Rosjanie zostawili go w Polsce z przełamanym kadłubem za skrzydłami, a SZD w Bielsku na zlecenie APRL-u go wyremontował. Latał z polskimi znakami od 1955 do 1957 r. kiedy w locie uległ awarii i rozbiciu, pilot zginał.

W latach 1954- 1963 Sławomir Makaruk pracował jako pilot doświadczalny w Zakładzie Badań w Locie Instytutu Lotnictwa. Przeprowadził wówczas próby 27 typów szybowców, m.in. zagranicznych: Antonow A-9Koser- Hrovat KB-1 "Triglav", Cijan (Ikarus) BC-6 "Kobac", Cijan-Obad (Ikarus / Letov) "Orao IIC", 20.Maj "Ilindenka", Ikarus "Meteor 56", Slingsby "Skylark" (nie posiadam informacji o jaką wersję chodzi), Lommatzsch Lom-58 "Libelle Standard", KAI-12 "Primorec", Let L-13 "Blanik", FVA-10b "Rheinland".

Galeria

  • Szybowiec wyczynowy Antonow A-9. (Źródło: archiwum).
  • Antonow A-9, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: archiwum).

Źródło:

[1] ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”
[2] Skrzydlata Polska nr 26/1955.
[3] Informacje uzyskane od Aleksandera Lorenza. ”Fotograficzny Rejestr Szybowców”
[4] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.

blog comments powered by Disqus