Woroniecki-samolot, 1928

Amatorski samolot sportowy. Polska.
W 1928 r. kpt. obs. inż. Ryszard Woroniecki zaprojektował i zbudował w warsztatach SPL samolot sportowy. Oblatany został w czerwcu 1928 r. na lotnisku w Dęblinie przez instruktora szkoły por. pil. S. Floryanowicza. Samolot był prawidłowy w pilotażu. Został przekazany Aeroklubowi Poznańskiemu, lecz podczas lotu z Dęblina do Poznania 5.08.1930 r. pilot L. Rosiński wskutek błędu pilotażu rozbił samolot pod Dęblinem i zginął w tym wypadku.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny, trójdzielny, konstrukcji drewnianej, dwudźwigarowy, kryty płótnem. Końcówki płata podgiete do góry. Środkowa cześć płata integralna z kadłubem, kryta sklejką, silnie pogrubiona w celu uzyskania aerodynamicznego przejścia skrzydło-kadłub.
Kadłub o przekroju prostokątnym, zaokrąglony u góry i u dołu, konstrukcji drewnianej, kryty sklejką. Kabina odkryta.
Usterzenie prostokątne. Stateczniki i stery kryte płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- gwiazdowy Anzani o mocy 33 kW (45 KM).

Dane techniczne (wg [1]):
Rozpiętość- ok. 10,0 m, długość- ok. 6 m, wysokość- ok. l,8 m, powierzchnia nośna- ok. 16,0 m2.
Masa własna- ok. 330 kg, masa użyteczna- ok. 170 kg, masa całkowita- ok. 500 kg.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
blog comments powered by Disqus