AMA, 1935

Motoszybowiec doświadczalny. Polska.
Motoszybowiec AMA. (Źródło: Skrzydlata Polska. Luty 1938).

W 1933 r. studenci Sekcji Lotniczej Politechniki Warszawskiej: Rościsław Aleksandrowicz, Henryk Malinowski i Andrzej Anczutin, rozpoczęli projektowanie motoszybowca AMA. Miał to być prototyp doświadczalny maszyny przejściowej między szybowcem a samolotem, umożliwiający ewentualne przeszkalanie pilotów szybowcowych do pilotażu samolotowego. W projekcie przyjęto zasadę jak najprostszej konstrukcji. Budowę prototypu zrealizowano siłami Sekcji Lotniczej w Warsztatach Szybowcowych A. Kocjana. Budowę rozpoczęto w 1934 r., a zakończono w połowie 1935 r. Pierwszy lot wykonał na początku lipca 1935 r., bez silnika, wyholowany za samolotem RWD-8. W sierpniu 1935 r. został oblatany z silnikiem Poinsard.

Z powody silnika niezbyt nadającego się do użytku, wykonano tylko kilkadziesiąt lotów. Gdy konstruktorzy ukończyli studia i rozpoczęli pracę w wytwórniach lotniczych, nie miał kto się dalej zajmować tym motoszybowcem. Stał nieużywany w hangarze na lotnisku mokotowskim. Uległ zniszczeniu we wrześniu 1939 r.

AMA była pierwszym polskim motoszybowcem.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy zastrzałowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny z zaokrąglonymi końcami i zwężeniem u nasady, dwudzielny, jednodźwigarowy, podparty oprofilowanymi zastrzałami z rury stalowej. Keson kryty sklejką, część zadźwigarowa i lotki płótnem. Dźwigar skrzynkowy. Łączenie skrzydeł pod silnikiem kryte blachą.
Kadłub o przekroju czworokątnym, zaokrąglonym od góry, półskorupowy, czteropodłużnicowy z pokryciem ze sklejki. Kabina odkryta. Za kabiną wieżyczka, do której zamocowano skrzydła. Nos kadłuba z blachy aluminiowej. Z przodu kadłuba zaczep do startu na holu.
Stateczniki kryte sklejką, stery płótnem.
Podwozie klasyczne stałe.

Silnik- płaski, Mengin Poinsard o mocy 25 kW (34 KM), śmigło pchające.

Dane techniczne AMA (wg [1]):
Rozpiętość- 10,5 m, długość- 6,4 m, wysokość- 1,8 m, powierzchnia nośna- 13,5 m2.
Masa własna- 170 kg, masa użyteczna- 100 kg, masa całkowita- 270 kg.
Prędkość minimalna- 55 km/h, wznoszenie- 1,0 m/s, doskonałość- 14, opadanie minimalne- 1,4 m/s.

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus