Wibault 70, 1925

Samolot myśliwski. Francja.
Samolot myśliwski Wibault 70C1 polskiego lotnictwa wojskowego. (Źródło: archiwum).
Prototyp samolotu Wibault 7C1 został oblatany w 1925 r. Prototyp był wystawiony w Salonie Paryskim w 1926 r. Był budowany seryjnie we Francji.

W Polsce.

W 1927 r. zaczęto poszukiwania następcy samolotu Blériot SPAD S-61C1. Duże zainteresowanie wzbudził całkowicie metalowy górnopłat Wibault 7C1. W styczniu 1928 r. podpisano porozumienie z Avions Wibault na zakup licencji samolotów w wersji: Wibault 7C1 z silnikiem gwiazdowym i Wibault 73C1 z silnikiem rzędowym LD-12Eb oraz na dostawę egzemplarza wzorcowego. Samolot posłużył nowo utworzonej wytwórni Państwowe Zakłady Lotnicze do zapoznania się z konstrukcją i technologią budowy samolotów z blachy duralowej, a metody krycia samolotu cienką blachą żłobkowaną oraz nitowanie według patentu Wibault stosowano w samolotach PZL jeszcze przez wiele lat.

W marcu 1928 r. zamówiono w PZL 50 egz. typu Wibault 73C1 z silnikiem LD-12Eb. Wobec nie uzyskania przez ten typ oczekiwanych osiągów, Departament Lotnictwa zmienił decyzję, polecając budowę 25 egz. samolotów Wibault 71C1 z silnikiem gwiazdowym ”Jupiter”. Pierwszy egzemplarz został oblatany 26.04.1929 r. Produkcję zakończono do grudnia 1929 r. (wg [1]) (wg [2] w 1930 r.), wypuszczając 25 egz. Wersja budowana przez PZL otrzymała ostatecznie Wibault 70C1, samolotowi przyznano oznaczenie typu 3. Natomiast wg [3]- W latach 1929-1930 zbudowano 35 egz. w wersji Wibault 72 z silnikiem gwiazdowym ”Jupiter” i 3 egz. z silnikiem gwiazdowym Wright. Egzemplarz wzorcowy pozostał bez polskiego numeru. Próby w locie zostały przeprowadzone w IBTL wykazały słabe osiągi i trudny pilotaż. Samolot nie został przyjęty jako standardowy sprzęt lotnictwa myśliwskiego. W celu poprawy osiągów wypróbowany na 1 lub 2 (wg [2]- na 3) egz. zamontowano silniki Wright ”Cyclone”.

Samolot Wibault 70 był wystawiony na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu w 1929 r., jako pierwszy samolot prezentowany przez wytwórnię PZL. Pojedyncze samoloty Wibault 70C1 zostały w 1930 r. przydzielone do 111 i 112 EM w 1 PL, gdzie służyły obok Blériot S-51C1, oraz do 141 i 142 EM w 4 PL razem z myśliwcami Blériot S-61C1. W 1930 r. 5 egz. przydzielono do 2 PL na kursie pilotażu myśliwskiego. Oprócz tego Wibaulty znalazły się w CWOL/SPL (9 egz. w 1931 r.) oraz w LSSiB i CSPPL po jednym samolocie. Większość z tych samolotów została utracona wskutek wypadków. Ostatnie trzy zostały skasowane w październiku 1935 r.

Konstrukcja:
Jednomiejscowy górnopłat zastrzałowy (parasol) o konstrukcji metalowej.
Płat dwudzielny, dwudźwigarowy. Pokrycie z blachy falistej drobnożłobkowanej.
Kadłub podłużnicowo-wręgowy pokryty był pasami z gładkiej blachy duralowej. Kabina odkryta.
Usterzenie klasyczne.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 2 stałe karabiny maszynowe pilota Vickers kal. 7,7 mm.

Wyposażenie (przewidywane) fotokarabin, aparat fotograficzny, instalacja tlenowa, instalacja gaśnicza, rakietnica sygnalizacyjna.

Silnik gwiazdowy Gnôme-Rhône ”Jupiter” S.IV 9Ab o mocy, wg [1] 309 kW (420 KM), natomiast wg [2]- 353 kW (480 KM), oraz gwiazdowy Wright ”Cyclone” o mocy 386 kW (525 KM).

Dane techniczne, z silnikiem ”Jupiter” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,95 m, długość- 7,55 m, wysokość- 2,96 m, powierzchnia nośna- 22,0 m2.
Masa własna- 1075 kg, masa użyteczna- 405 kg, masa całkowita- 1440 kg.
Prędkość max- 222 km/h, prędkość przelotowa- (wg [2]) 180 km/h, prędkość min.- (wg [2]) 102 km/h, wznoszenie- (wg [2]) 7 m/s, czas wznoszenia na 1000 m- 2'23", pułap- 6200 (wg [2]- 6000) m, zasięg- 600 km.

Dane techniczne, z silnikiem Wright ”Cyclone” (wg [1]):
Prędkość max- 238 km/h, czas wznoszenia na 1000 m- 2'3", pułap- 6600-6900 m, zasięg- 600 km.

Galeria

  • Wibault 7C1 , plany modelarskie. (Źródło: Modelarz nr 1/1973).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.
[2] Glass A. ”Samoloty PZL 1928-1978”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1980.
[3] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 2. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2007.
blog comments powered by Disqus