Anatra "Anakle", 1915
(Decan Clerget-DC)

Samolot rozpoznawczy. Rosja.
Samolot rozpoznawczy Anatra ”Anakle” lotnictwa rosyjskiego (Źródło: archiwum).

Samolot powstał w 1915 r. w wytwórni Anatra w Odessie. Znany był również pod nazwą ”Decan Clerget-DC”. Konstruktorem był Francuz inż. E. Decan, szef techniczny zakładów.

W Polsce.

Polski Oddział Awiacyjny zorganizowany w październiku 1917 r. przez Polaków jako eskadra obrony Odessy miał w wyposażeniu trzy samoloty ”Anakle”. Miejscem stacjonowania było lotnisko fabryczne wytwórni Anatra. Samoloty te nie były używane. Nie zmontowane znajdowały się w hangarze do 19.04.1918 r., kiedy okupacyjne władze austriackie zagarnęły sprzęt lotniczy.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.
Kabiny odkryte.
Podwozie klasyczne stałe.

Uzbrojenie- 1 ruchomy karabin maszynowy obserwatora Lewis Russion kal. 7,62 mm. Udźwig bomb- 50 kg.

Silnik- rotacyjny Clerget o mocy 81 kW (110 KM).

Dane techniczne Anakle (wg [1]):
Rozpiętość- 11,50 m, długość- 7,70 m, powierzchnia nośna- 35,0 m2.
Masa własna- 530 kg, masa użyteczna- 350 kg, masa całkowita- 880 kg.
Prędkość max- 135 km/h, pułap- 4000 m, czas lotu- 4 h.

Źródło:

[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1918-1924”. Wyd. Bellona; Wyd. Lampart. Warszawa 1997.
blog comments powered by Disqus