American Sportscopter "Ultrasport 496", 1995
(Sportscopter 600, bezlicencyjny dwumiejscowy śmigłowiec)

Śmigłowiec ultralekki. USA.
Śmigłowiec ultralekki American Sportscopter ”Ultrasport 496”. (Źródło: archiwum).

Firma American Sportscopter (ASI) powstała w 1990 r. w celu produkcji śmigłowców ultralekkich opracowanych zgodnie z przepisami FAR Part 103. Sprzedawane są w zestawach przeznaczonych do samodzielnej budowy. Pierwszą konstrukcją był jednomiejscowy śmigłowiec ”Ultrasport 254”, który pierwszy lot wykonał w lipcu 1993 r. Napędzany był silnikiem Hirth 2703 o mocy 40 kW (55 KM). Wersja ”Ultrasport 331” to powiększony ”Ultrasport 254” należących do amerykańskiej kategorii Experimental kategorii (FAR Part 21.191g) o większej masie całkowitej i większym zasięgu. ”Ultrasport 331” został oblatany w grudniu 1993 r.

Wersja dwumiejscowa ”Ultrasport 496”, rozwinięta ze śmigłowca ”Ultrasport 331”, rozpoczęła próby w locie w lipcu 1995 r. Napęd stanowi silnik Hirth F.30. Dostawy rozpoczęły się w kwietniu 1997 r. Do końca 2001 r. dostarczono 135 śmigłowców.

Warianty śmigłowca:
- ”Ultrasport 496”- wersja podstawowa,
- ”Vigilante”- zdalnie pilotowany śmigłowiec opracowany przez Science Applications International Corporation (SAIC). W pierwszym i drugim kwartale 1998 r. testowany był przez US Navy jako pojazd opcjonalnie pilotowany (optionally piloted vehicle- OPV),
- Sportscopter 600- montowane w Nowej Zelandii, pierwsze 4 egz., które zarejestrowano w lipcu 1999 r.,
- ”Ultrasport 496RT”- zamiar budowy ogłoszono w 2002 r. Napędzany silnikiem Rotax 914.

W Polsce.

W 2010 r. w oferowana była dostawa kompletnego, fabrycznie nowego śmigłowca American Sportscopter ”Ultrasport 496” gotowego do lotu. Oferowany był jako bezlicencyjny dwumiejscowy śmigłowiec.

Prawdopodobnie na bazie śmigłowca ”Ultrasport 496” został opracowany w Polsce projekt śmigłowca COLIBER 02.

Konstrukcja:
Dwumiejscowy śmigłowiec w układzie klasycznym. Konstrukcja kompozytowo-aluminiowa.
Wirnik nośny dwułopatowy o konstrukcji kompozytowej. Wirnik ogonowy dwułopatowy, obudowany.
Kadłub o konstrukcji kompozytowej. Belka ogonowa aluminiowa. Kabina zakryta.
Usterzenie podwójne, metalowe.
Podwozie płozowe, opcjonalnie podwozie pływakowe.

Wyposażenie- spadochronowy zestaw ratunkowy (opcjonalnie).

Silnik- Hirth F.30 o mocy 85,8 kW (95 KM).
Wg [2]: bezlicencyjny dwumiejscowy śmigłowiec- silnik o mocy 75 kW (102 KM).

Dane techniczne ”Ultrasport 496” (wg [1]):
Średnica wirnika- 7,01 m, długość (złożone łopaty wirnika)- 6,02 m, wysokość- 2,49 m.
Masa własna- 256 kg, masa startowa- 512 kg.
Prędkość dopuszczalna- 167 km/h, predkość manewrowa max- 113 km/h, wznoszenie max- 305 m/min, pułap IGE- 3290 m, pułap OGE- 2135 m, zasięg- 240 km, czas lotu- 3 h.

Dane techniczne bezlicencyjny dwumiejscowy śmigłowiec (wg [2]):
Długość (złożone łopaty wirnika)- 8,15 m, wysokość- 2,51 m.
Masa własna- 220 kg, masa użyteczna- 275 kg, masa startowa- 495 kg.
Prędkość max- 166 km/h, predkość przelotowa- 111 km/h, czas lotu- 3 h.

blog comments powered by Disqus