V-2 (A4), 1942
(Vergeltungswaffe-2)

Pocisk rakietowy klasy ziemia-ziemia. Niemcy.
Pocisk rakietowy V-2. (Źródło: via ”Wikimedia Commons”).
W Polsce.

W czasie II wojny światowej inż. por. N. Narkiewicz został przydzielony do brytyjskiego instytutu naukowego Royal Aircraft Estabishment (RAE) w Farnborough. Pracował w dziale Dziale Silnikowym nad rozwojem silników odrzutowych. Brał udział w badaniu niemieckich silników: pulsacyjnego z latajacej bomby V-1 oraz rakietowego, który służył jako napęd rakiety V-2.

Po zakończeniu II wojny światowej wysłano z Instytutu Technicznego Lotnictwa grupy poszukiwawcze dla zabezpieczenia i zwiezienia m.in. zdobycznych zespołów napędowych, zwłaszcza najnowszych konstrukcji, w tym silników odrzutowych, mających największe znaczenie dla rozwoju lotnictwa. W Instytucie zgromadzono wówczas m.in. silniki turboodrzutowe, rakietowe na paliwo ciekłe: Walter 109-507 (dla latających bomb Hs-293A), pomocnicze startowe, agregaty i silniki dla pocisku V-2 itp.

Konstrukcja:

Dane techniczne:

Galeria

  • Armia Krajowa wydobywa z Bugu części V-2. (Źródło: Wojewódzki M. "Akcja V-1, V-2". Wydawnictwo PAX. Warszawa 1984).

Źródło:

[1] Morgała A. ”Zanim wystartowała ISKRA”. Lotnictwo z szachownicą nr 24.
[2] Płoszajski J. ”Technicy lotnictwa polskiego na Zachodzie 1939-1946”. Wydawnictwo Z.P. Poligrafia. Warszawa 2007.
blog comments powered by Disqus