Tipsy S2, ok. 1933

W październiku 1937 r. Podlaska Wytwórnia Samolotów w zakupiła w Belgii lekki samolot sportowy Tipsy S2. Egzemplarz nr fabryczny 32 otrzymał w Polsce znaki SP-ASE. Samolot traktowano jako wzorcowy do poznania najnowszych metod produkcji w drewnie. Sprowadzono go dla studiów porównawczych z samolotami szkolnymi PWS-36 i PWS-40. W 1939 r. został przekazany przez PWS do Szkoły Podchorążych Lotnictwa- Grupa Techniczna mieszczącej się na lotnisku Mokotowskim.
Konstrukcja:
Dwumiejscowy dolnopłat o konstrukcji drewnianej.
Kabina zakryta.
Podwozie klasyczne stałe.
Silnik- chłodzony powietrzem, 2-cylindrowy, w układzie bokser Sarolea Albatros o mocy 24 kW (32 KM).
Dane techniczne Tipsy S2 (wg [1]):
Rozpiętość- 7,50 m, długość- 5,7 m, wysokość- 1,45 m, powierzchnia nośna- 9,5 m2.
Masa własna- 260 kg, masa użyteczna- 200 kg, masa całkowita- 460 kg.
Prędkość max- 175 km/h, prędkość przelotowa- 150 km/h, prędkość lądowania- 60 km/h, pułap- 5000 m, zasięg- 600 km.
Źródło:
[1] Morgała A. ”Samoloty wojskowe w Polsce 1924-1939”. Wyd. Bellona. Warszawa 2003.