THK-1, 1943

Szybowiec transportowy. Turcja.
Szybowiec transportowy THK-1. (Źródło: archiwum).
W latach 1941-1942, pod wrażeniem niemieckiego desantu szybowcowego na Kretę, w wytwórni THK inż. Stanisław Rogalski, inż. Jerzy Teisseyre i inż. Leszek Dulęba zaprojektowali szybowiec transportowo-desantowy THK-1. Budowę szybowca rozpoczęto w 1942 r., a zakończono w roku 1943. Z braku zainteresowania ze strony wojska, a ponadto osobistych nieporozumień między kierownictwem Ligi Lotniczej a Dowództwem Lotnictwa nie udało się uzyskać samolotu do wyholowania szybowca. Nie został on oblatany i w ciągu roku uległ zniszczeniu z powodu przechowywania na powietrzu.

Konstrukcja:
Dolnopłat o konstrukcji drewnianej. Załoga- 2 osoby oraz 10 żołnierzy z wyposażeniem.
Konstrukcja półskorupowa z pokryciem ze sklejki.
Kabiny zakryte.
Podwozie- do startu służyły odrzucane koła, do lądowania natomiast na płoza amortyzowana piłkami futbolowymi.

Dane techniczne THK-1, przybliżone (wg [1]):
Rozpiętość- 26 m, długość- 12,5 m, wysokość- 4 m, powierzchnia nośna- 56 m2.
Masa własna- 1100 kg, masa użyteczna- 1160 kg, masa całkowita- 2260 kg.
Doskonałość- 16, prędkość min.- 70 km/h.

Źródło:

[1] Dulęba L., Glass A. ”Samoloty RWD”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1983.
blog comments powered by Disqus