Tecnam P2002 "Sierra", ok. 2002

Samolot sportowy ultralekki. Włochy.
Ultralekki samolot sportowy Tecnam P2002 ”Sierra” (OK-KUU-83) sfotografowany w 2006 r. na lotnisku Żerniki. (Źródło: ”Strona Płetwy”).

Samolot sportowy Tecnam P2002 ”Sierra” został opracowany na początku lat 2000- nych w firmie Costruzioni Aeronautische Tecnam. Konstruktorem samolotu jest prof. Luigi Pascale.

Należy do najnowocześniejszych samolotów kategorii CS/VLA na świecie, tj. certyfikowanych samolotów do masy startowej 750 kg. Samolot jest przystosowany do wykonywania lotów VFR i VFR w nocy. Charakteryzuje się niezwykłą łatwością pilotażu, dużym bezpieczeństwem oraz bardzo wysokimi osiągami przy zachowaniu niespotykanej ekonomiki. Samolot wyposażony jest w glass cockpit Garmin G500 oraz system nawigacji GTN 650. Niezwykłe wyposażenie i niskie koszty eksploatacji czynią z niego niezrównane narzędzie do szkoleń zawodowych, ale także do licencji PPL(A) dla osób chcących się zaznajomić z najnowocześniejszymi systemami awioniki pokładowej.

Samolot produkowany jest seryjnie w wersjach:
- P2002 JF,
- P2002 JR,
- P2002 EA,
- P2002 RG.

W Polsce.

W 2006 r. znajdował się w Polsce samolot Tecnam P2002 ”Sierra”, który posiadał czeskie znaki rejestracyjne OK-KUU-83.

W 2014 r. zarejestrowane były w Polsce następujące samoloty Tecnam P2002JF:
- SP-CPL, SP-ILS, SP-TWR (Bartolini Air),
- SP-RWY, SP-RWZ (Runway Pilot School),
- SP-AKI, SP-AKE (Aeroklub Kielecki),
- SP-SMA (Smart Aviation),
- SP-ION, SP-DNA, SP-TZT, SP-SZKP (prywatne).

W dniu 15.03.2015 r. do Polski przyleciały 2 egz. Tecnam P2002JF. Oba egzemplarze zasiliły Ośrodek Szkolenia Lotniczego "Bartolini Air". Obie maszyny przyleciały na znakach tymczasowych, które były ważne tylko do czasu przebazowania samolotu. Tecnam P2002JF o znakach rozpoznawczych I-PDVE otrzymał znaki SP-DME, natomiast bliźniaczo podobny I-PDVF- znaki SP-TWY.

Konstrukcja.
Dwumiejscowy wolnonośny dolnopłat o konstrukcji metalowej.
Skrzydło metalowe, jednodźwigarowe z metalowym kesonem. Wyposażone w klapy i lotki, wszystkie powierzchnie sterowe wykonane z aluminium.
Kadłub konstrukcji półskorupowej, wykonany ze stalowych podłużnic oraz aluminiowego pokrycia. Kabina zakryta.
Usterzenie w układzie klasycznym z płytowym sterem wysokości.
Podwozie trójkołowe z kołem przednim. Dostępny w wersji z podwoziem stałym lub chowanym.

Silnik- tupu boxer "Rotax 912S2" o mocy 74 kW (100 KM).

Dane techniczne Tecnam P2002 JF (wg [5]):
Rozpiętość- 8,6 m, długość- 6,63 m, wysokość- 2,4 m, powierzchnia nośna- 11,5 m2.
Masa własna- 370 kg, masa użyteczna- 250 kg, masa startowa max- 620 kg.
Prędkość dopuszczalna- 263 km/h, prędkość max- 222 km/h, prędkość przelotowa- 219 km/h, prędkość przeciągnięcia- 70- 76 km/h, wznoszenie- 4,6 m/s, pułap- 4570 m, zasięg: 1100 km.

Galeria

  • Samolot Tecnam P2002JF ”Sierra” (SP-TWR) należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Samolot Tecnam P2002JF ”Sierra” (SP-CPL) należący do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Tecnam P2002-JF, rysunek w trzech rzutach. (Źródło: Tecnam.com via Mikołaj Lech).
  • Samolot Tecnam P2002JF (SP-DME) dostarczony do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air w marcu 2015 r. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).
  • Samolot Tecnam P2002JF (SP-TWY) dostarczony do Ośrodka Szkolenia Lotniczego Bartolini Air w marcu 2015 r. Samolot posiada tymczasowe włoskie znaki rejestracyjne, przydzielone na czas przebazowania samolotu. (Źródło: Copyright Mikołaj Lech).

Źródło:

[1] ”Strona Płetwy”.
[2] "Rejestr cywilnych statków powietrznych". Lotnictwo.net.
[3] Tecnam w Polsce.
[4] Mikołaj Lech - informacje.
[5] "Tecnam P2002 JF. Specification & Description".

blog comments powered by Disqus