Schindler "Aquila", 1910
(Brzeski "Aquila")

Samolot pionierski. Polska.
Samolot pionierski ”Aquila”. (Źródło: archiwum).

Samolot pionierski ”Aquila” zaprojektowany został w Krakowie w 1910 r. przez braci Wincentego i Rudolfa Schindlerów przy współudziale inż. Marka Kautza. W samolocie zastosowano system sterowania, bez steru kierunku opatentowany przez W. Schindlera, oraz silnik birotacyjny Brzeskiego ”Iskra” . Budowa samolotu została zrealizowana w Wiedniu. (Wcześniejsze źródła podawały, np. [2], iż projekt samolotu opracował inż. Henryk Brzeski na zamówienie braci Schindlerów).

W dniu 18. 08. 1910 r. samolot został zademonstrowany na ziemi przed cesarzem austriackim Franciszkiem Józefem w Wiener-Neustadt. We wrześniu samolot zmodyfikowano, zmieniając napęd sterowania, liczbę ram w kratownicy kadłuba, przesuwając koło ogonowe oraz usuwając trzeci fotel. Podczas pierwszego lotu (podobno pilotowany przez jednego z braci Schindlerów) samolot po starcie uległ rozbiciu na skraju lotniska. Do wypadku przyczynił się prawdopodobnie system sterowania.

Konstrukcja:
Dwu - lub trzymiejscowy górnopłat o konstrukcji drewnianej.
Płat prostokątny z eliptycznymi końcami, dwudźwigarowy, usztywniony drutami biegnącymi do poprzecznie ustawionych kozłów nad i pod płatem. Sterowanie poprzeczne przez skręcanie końców płata. Sterowanie poprzeczne przez skręcanie końców płata.
Kadłub kratownicowy o przekroju trójkątnym z bambusa. Siodełka załogi w tandem.
Podwozie przednie dwukołowe, koło ogonowe na widelcu.
Ster wysokości płytowy sterowany, przez skręcanie- podobnie jak płat. Usterzenia pionowego brak. Pokrycie płócienne.

Silnik- gwiazdowy, birotacyjny Brzeski ”Iskra”, o mocy 37 kW (50 KM) napędzający dwa dwułopatowe śmigła przeciwbieżne.

Dane techniczne ”Aquila” (wg [1]):
Rozpiętość- 10,0 m, długość- 10,0 m, wysokość- 3,0 m, powierzchnia nośna- ok. 20,0 m2.
Masa własna- ok. 300 kg, masa użyteczna- ok. 250 kg, masa całkowita- ok. 550 kg.

Galeria

  • Samolot ”Aąuilla” na lotnisku w Wiedniu w czasie pokazu przed cesarzem austriackim. (Źródło: Banaszczyk Eugeniusz ”Pierwsze skrzydła”. Wydawnictwo MON. Warszawa 1972).

Źródło:

[1] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze do 1939”. Tom 1. Wydawnictwo STRATUS. Sandomierz 2004.
[2] Glass A. ”Polskie konstrukcje lotnicze 1893-1939”. Wydawnictwo Komunikacji i Łączności. Warszawa 1977.
blog comments powered by Disqus