Szuba Bogumił Czesław
Bogumił Czesław Szuba urodził się 31.01.1925 r. w Brzozowie na Podkarpaciu jako syn lekarza Władysława i Cecylii z Gadomskich. Tam ukończył szkołę podstawową i dwie klasy gimnazjum ogólnokształcącego. Zajmował się modelarstwem lotniczym.
Podczas wojny, aby zabezpieczyć się przed wywiezieniem na przymusowe roboty do Niemiec, od grudnia 1939 r. do maja 1944 r. pracował jako technik w zakładzie dentystycznym. Równocześnie na tajnych kompletach kontynuował naukę gimnazjalną i licealną.
Utrzymywał kontakt z kolegami z partyzantki AK. 4.06.1944 r., wracając samochodem ciężarowym z całą grupą kolegów z AK ze spotkania, natknęli się na niemiecką policję i zostali aresztowani. Dzięki interwencji rodziców, za łapówkę, zostali zwolnieni po dwóch tygodniach. Był to ostatni okres pobytu Niemców na tych terenach- 3.08.1944 r. weszli do Brzozowa Sowieci.
Od września 1944 r. uczęszczał do 2 klasy liceum matematyczno- fizycznej w Brzozowie i w maju 1945 r. zdał maturę. Wbrew radom ojca, by studiować stomatologię, we wrześniu 1945 r. rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Śląskiej w Gliwicach. Gdy przy Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie utworzono Wydział Komunikacji z kierunkiem lotniczym, przeniósł się na ten wydział. Od października 1947 r. do października 1949 r. był asystentem w Katedrze Budowy Płatowców, kierowanej przez doc. Franciszka Kotowskiego. W tym okresie pracował społecznie jako członek Terenowej Rady Modelarstwa i instruktor modelarstwa lotniczego w APRL i Wojewódzkim Domu Kultury. 24.02.1951 r. obronił pracę magisterską z wynikiem bardzo dobrym, uzyskując tytuł mgr inż. W wyniku obowiązującego wówczas nakazu pracy po studiach, został przydzielony do Centralnego Biura Aparatury Chemicznej i Urządzeń Chemicznych "Koksoprojekt" w Krakowie, gdzie jako starszy konstruktor pracował od lutego 1951 r. do marca 1955 r. Zajmował się też amatorsko projektowaniem szybowców. To było jego największą pasją.
W maju 1955 r. otrzymał pracę w Szybowcowym Zakładzie Doświadczalnym w Bielsku przy opracowaniu zagadnień projektowo-konstrukcyjnych jako starszy konstruktor. Był projektantem i konstruktorem pierwszych szybowców nowej generacji przeznaczonych na mistrzostwa świata w klasie otwartej. Opracowane przez niego szybowce wysokowyczynowe SZD-19x "Zefir" oraz jego wersje rozwojowe "Zefir 2" i następny typ "Zefir 3" i "Zefir 4" miały w danym okresie osiągi na poziomie światowym. Pozwoliły one polskim pilotom na zdobycie czołowych miejsc na szybowcowych mistrzostwach świata. Był autorem dwóch patentów na wynalazki z dziedziny konstrukcji szybowcowych, które znalazły zastosowanie w szybowcach typu "Zefir". W 1958 r., na wewnętrzny konkurs SZD na szybowiec zawodniczy klasy standard, opracował projekt szybowca "Standard 60", za który uzyskał trzecią nagrodę. Od 1969 r. był szefem Biura Konstrukcyjnego, a następnie wydziału Badawczo- Rozwojowego, w którym powstały pierwsze polskie szybowce laminatowe. W 1972 r. z wykorzystaniem skrzydeł od "Zefira 4" powstał dwumiejscowy SZD-40 "Halny". W latach 1979- 1980 opracował projekty motoszybowców SZD-46 "Lolek" i SZD-46 "Bolek-Lolek". Brak odpowiedniego, lekkiego i niezawodnego silnika uniemożliwił ich realizację.
W latach 1976- 1978 i 1983- 1987 był Głównym Konstruktorem Zakładów Szybowcowych w Bielsku. W 1978 r. opracował projekt szybowca do wysokowyczynowego treningu, oznaczonego prawdopodobnie SZD-54. W 1982 r. opracowano pod jego kierunkiem szybowiec SZD-48-3 ”Jantar Standard 3”.
Reprezentant SZD na Kongresach OSTIV w czasie trwania szybowcowych mistrzostw świata w Kolonii (RFN), Vrśac (Jugosławia) oraz na Salonie Lotniczym w Cannes (Francja). Autor szeregu artykułów technicznych.
Był wszechstronnie uzdolniony. Amatorsko zajmował się jubilerstwem, kolekcjonowaniem motyli i owadów, malowaniem z natury, stolarką na potrzeby domowe oraz budował samochód na podwoziu Volkswagena. Uprawiał turystykę górską.
Był odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (1964 r.), Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski (1983 r.), Dyplomem Honorowym FAI (1962 r.), Dyplomem FAI im. Tissandiera (1963 r.), Brązowym (1967 r.) i Srebrnym (1972 r.) Medalem Zasłużonego dla Obronności Kraju, Odznaką Zasłużonego dla APRL (1976 r.), Złota odznaka Zasłużony dla Rozwoju Województwa Katowickiego, odznaka Zasłużony dla Zakładu.
W czerwcu 1949 r. ożenił się z Danutą z d. Kwaśną, z którą miał córkę Halinę Szuba-Rostkowską.
Zmarł 20.07.1989 r. w Bielsku i został pochowany na cmentarzu katolickim w Bielsku-Białej.
Konstrukcje:
Szuba "Standard 60", 1958, projekt szybowca wyczynowego klasy standard.
SZD-19x ”Zefir 1”, 1959, szybowiec wyczynowy klasy otwartej.
SZD-19-2 ”Zefir 2”, 1960, wysokowyczynowy szybowiec klasy otwartej.
SZD-26 ”Wilk”, 1961, projekt motoszybowca.
SZD-29 ”Zefir 3”, 1965, wysokowyczynowy szybowiec klasy otwartej.
SZD-31 ”Zefir 4”, 1967, wysokowyczynowy szybowiec klasy otwartej.
SZD-54, 1978, projekt szybowca do wysokowyczynowego treningu.
SZD-46 "Lolek", 1979, projekt motoszybowca.
SZD-46 "Bolek-Lolek", 1980, projekt motoszybowca.
SZD-48 ”Jantar Standard 3”, 1982, szybowiec wyczynowy klasy standard.
Źródło:
[1] Polskie szybowce.
[2] Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego).
[3] "Bogumił Szuba". Skrzydlata Polska nr 49/1976.
[4] Pod redakcją Andrzeja Glassa i Tomasza Murawskiego "Polskie Szybowce 1945-2011. Problemy rozwoju". Wydawnictwo SCG. Bielsko-Biała 2012.
[5] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (10)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 3/2000.
[5] Kubalańca J. "Nie zrealizowane konstrukcje SZD (7)". Przegląd Lotniczy Aviation Revue nr 12/1999.