SZD-54 "Perkoz", 1991
W 1984 r. (wg innych źródeł- w 1986 r.) Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Doświadczalne Szybownictwa PZL Bielsko zdecydowało się na opracowanie następcy szkolnego szybowca SZD-50 ”Puchacz”, zachowującego jego zalety, lecz pozbawionego niezbyt dobrej widoczności bocznej z tylnego miejsca.
Konstruktorem szybowca był mgr inż. Adam Meus. W stosunku do "Puchacza" zmieniono skos skrzydeł na mniejszy, opracowano nowy sposób przeniesienia sił ze skrzydła w kadłub, zmieniono profil skrzydła, zmieniono układ usterzenia poziomego, które jest wysunięte do tyłu i usytuowane u dołu kadłuba. Hamulce aerodynamiczne dwupłytowe, wysuwane tylko z górnej powierzchni skrzydeł.
Prototyp SZD-54 "Perkoz" budowano od połowy 1989 r. we wszystkich filiach Przedsiębiorstwa: Zakład Szybowcowy w Jeżowie Sudeckim (kadłub i usterzenie), Zakład Szybowcowy we Wrocławiu (skrzydła) i w Bielsku (oprzyrządowanie i nadzór nad całością prac) do lutego 1991 r. i oblatano 8.05.1991 r. Szybowiec ogólnie przypomina swój pierwowzór- ”Puchacza”.
Szybowiec został opracowany według przepisów JAR-22, spełniając warunki kategorii U (użytkowej) i A (akrobacyjnej). Przewidziany był do szkolenia podstawowego, treningu, lotów falowych i chmurowych oraz do pełnej akrobacji. Start szybowca jest możliwy za samolotem lub wyciągarką.
Przewidywano uruchomienie produkcji seryjnej ”Perkoza” w 1994 r. po zakończeniu prób naziemnych i w locie, wprowadzeniu niezbędnych zmian i zbudowaniu kolejnych prototypów, lecz trudności finansowe przeciągnęły proces certyfikacyjny do jesieni 1998 r.
Na przełomie września i października 1996 r. prototyp udostępniono uczestnikom kursu instruktorskiego odbywającego się na Żarze, gdzie mieli oni okazję do zapoznania się z nowym szybowcem i wyrażenia jednocześnie swoich opinii o nim. Ich uwagi i spostrzeżenia zostały uwzględnione w budowie drugiego prototypu SZD-54-2. Przekonstruowano w nim tylną część kadłuba zmieniając sposób usztywnienia belki ogonowej, dzięki czemu znacznie zmniejszono masę szybowca. Zmniejszono skos skrzydeł z ujemnego -1,5° na dodatni +1°, dzięki czemu poprawiono własności pilotażowe w akrobacji. Poprawiono tablicę przyrządów, zmieniono koło podwozia głównego na większe o średnicy 400 mm, zastosowano też piętrowe płyty hamulców aerodynamicznych zwiększając ich skuteczność, oraz wprowadzono kosmetyczne zmiany w obu kabinach.
Drugi prototyp "Perkoza" został oblatany 14.05.1999 r. Do dokończenia prób certyfikacyjnych drugiego prototypu zostało ok. 50 godzin lotu, ale upadłość zakładu w 1999 r. spowodowała zawieszenie prac nad tym programem. Szybowiec ten został sprzedany potem do USA, latając tam w klasie specjalny.
W 2002 r. projekt został wykupiony przez nową firmę Allstar PZL Glider z Bielska-Białej. Wkrótce wznowione zostały prace przy nim przez zespół konstruktorów pod kierownictwem inż. Mariana Kroczka. W reanimowanym drugim prototypie wprowadzono dość liczne zmiany. W kadłubie przekonstruowano tylną część zmieniając sposób usztywnienia bek ogonowej. Wprowadzono też automatyczne podłączeni steru wysokości, wspomaganie otwierania limuzyny sprężyną gazową, tarczowy hamulec hydrauliczny koła głównego, zmieniono konstrukcję tylnych okuć skrzydeł. Zastosowano piętrowe płyty hamulców aerodynamicznych zwiększając ich skuteczność oraz wprowadzono kosmetyczne zmiany w obu kabinach.
Opracowano też nową wersję szybowca, tak zwarą długą, o dużej doskonałości, z wymienianymi końcówkami, zakończonymi wingletem, zwiększającymi rozpiętość skrzydła do 20 m i doskonałość do 45.
Zmodernizowany prototyp SZD-54-2 "Perkoz" został ponownie oblatany 2.04.2007 r. Dla przyśpieszenia zakończenia procesu certyfikacyjnego oraz obniżenia do minimum jego kosztów i ryzyka handlowego, zdecydowano się przeprowadzać dalsze próby w locie szybowcem zarejestrowanym w kategorii Specjalnej.
Wiosną 2007 r. "Perkoz" został zaprezentowany na wystawie lotniczej AERO Friedrichshafen w Niemczech a w styczniu 2008 r. została zorganizowana w Schönhagen demonstracja szybowca w locie. Szczególne zainteresowanie "Perkoz" wzbudził wśród pilotów akrobacyjnych. Szybowiec był też demonstrowany na wystawie w Orvietto we Włoszech.
W 2009 r. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) wprowadziła nowe przepisy w budowie szybowców, głównie z zakres, bezpieczeństwa, które trzeba było uwzględnić, aby uzyskać certyfikat. Wzmocniono więc przednią cześć kabiny pilotów, jak też podwozie.
W 2013 r. po dokończeniu prób w locie szybowiec otrzymał certyfikat typu EASA i przystąpiono do produkcji seryjnej. Oferowany jest z trzema rodzajami końcówek skrzydeł, dzięki czemu dostępne są trzy podstawowe jego konfiguracje (końcówki płaskie- wersja akrobacyjna, końcówki krótkie z wingletami oraz końcówki długie z wingletami). Zmianę końcówek może wykonać jedna osoba w 2 minuty. Opracowano też wersję dla pilotów niepełnosprawnych, gdzie wprowadzono ręczne sterownie sterem kierunku. Ręczny ster to rękojeść zamocowana w przedniej kabinie przed drążkiem sterowym. W 2015 r. certyfikat EASA otrzymała dwudziestometrowa wersja szybowca SZD 54‑2.
"Perkozy" najpierw budowane były w polskiej firmie Wytwórnia Konstrukcji Kompozytowych Andrzej Papiorek jako poddostawca. Od 2020 r. produkcja na wróciła do dawnej siedziby SZD w Bielsku-Białej, należącej do firmy Allstar PZL Glider. Do 2020 r. wyprodukowano 23 egz.
Na bazie szybowca "Perkoz" powstał też model bezzałogowego statku latającego SZD-60 "Oko".
Konstrukcja:
Dwumiejscowy średniopłat o konstrukcji laminatowej (z laminatu szklano- epoksydowego, z użyciem pewnych elementów z kompozyt, węglowego).
Płat dwudzielny o obrysie trapezowym, jednodźwigarowy, z kompozytu szklano- epoksydowego, przekładkowy, z płytowymi hamulcami aerodynamicznymi. Dźwigar dwuteowy, ze ścianką. Profil skrzydła NN-8. Lotki 20%, niedzielone.
Kadłub półskorupowy z kompozytu szklano- epoksydowego bez elementów przekładkowych. Partię centralną kadłuba tworzą dwie kompozytowe wręgi i tylna pojedyncza rama z rur stalowych, spawana i skręcana śrubami. Tył kadłuba jest wyposażony w lekkie wręgi. Kabina zakryta.
Usterzenie klasyczne, statecznik poziomy i ster wysokości niedzielone, konstrukcja kompozytowa. Usterzenie poziome i pionowe ma profil FX 71-L-150/30, przy czym w usterzeniu pionowym profil ten jest zmodyfikowany.
Podwozie jednotorowe, stałe. Składa się ze stałego kółka przedniego i koła głównego zawieszonego na amortyzatorze z krążków gumowych wyposażonego w hamulec tarczowy. W miejscu płozy tylnej znajduje się kółko z pneumatykiem.
Wyposażenie- podstawowe przyrządy pilotażowe, radiostacja UHF, możliwość zabudowy aparatury tlenowej.
Dane techniczne SZD-54 (wg [1]):
Rozpiętość- 17,5 m, długość- 8,45 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 16,4 (wg [3] i [4]- 16,36) m2.
Masa własna- 340-350 (wg [4]- 365-375) kg, masa użyteczna- (wg [4]- 220-230) kg, masa startowa max- 570 (wg [4]- 565-585) kg.
Prędkość dopuszczalna- 270 (wg [4]- 260) km/h, prędkość minimalna- 60 (wg [4]- 70) km/h, doskonałość max- 35, opadanie minimalne- 0,67 m/s.
Dane techniczne SZD-54, produkcja Allstar PZL Glider (wg [9]):
Rozpiętość- 17,5 m, długość- 8,44 m, wysokość- 2,05 m, powierzchnia nośna- 16,36 m2.
Masa własna- 375 kg, masa startowa max- 590 kg.
Prędkość dopuszczalna- 269 km/h, prędkość optymalna - 110 km/h, prędkość minimalna- 69 km/h, doskonałość max- 38, opadanie minimalne- 0,8 m/s przy prędkości ekonomicznej 90 km/h.
Dane techniczne SZD-54 wersja 20- metrowa (wg [6]):
Rozpiętość- 20,0 m, długość- 8,45 m, wysokość- 2,8 m, powierzchnia nośna- 17,3 m2.
Masa własna- 380 kg, masa startowa max- 615 kg.
Prędkość dopuszczalna- 244 km/h, prędkość optymalna - 78 km/h, doskonałość max- 42, opadanie minimalne- 0,58 m/s.
Galeria
Źródło:
[1] Makowski T. ”Współczesne konstrukcje lotnicze Polski”. Agencja Lotnicza Altair. Warszawa 1996.
[2] Polskie szybowce.
[3] ”Technika. SZD-54 Perkoz”. ”Lotnictwo Aviation International” nr 3/1991.
[4] Szybowcowy zakątek Pepego (Piotra Puchalskiego).
[5] Murawski T. "Polskie szybowce SZD". Warszawa 2016.
[6] Murawski T. "Sylwetki szybowców SZD". Warszawa 2020.
[7] "Dwudziestometrowa wersja szybowca SZD 54‑2 Perkoz otrzymała certyfikat EASA". Portal · dlapilota.pl.
[8] "SZD-54-2 Perkoz z certyfikatem typu EASA". Portal · dlapilota.pl.
[9] SZD | Allstar PZL Glider | Szybowiec.